Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

de Aanwinst

Cultuur

'Een beoefenaarster der schaarkunst' werd Joanna Koerten-Blok (1650-1715) genoemd.

Koerten was in haar tijd, eind 17de en begin 18de eeuw, een bekend knipster van voorstellingen met klassieke thema's. Het werk van Koerten wordt sinds lang als echte kunst beschouwd. Van de circa 15 bekende knipsels van haar hand, zitten er talrijke in particuliere en museale verzamelingen, zoals die van De Lakenhal in Leiden, de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en het Nederlands Museum van Knipkunst. Dat laatste musuem, dat ooit in het Drentse Roden is begonnen, maar sinds een aantal jaren in Schoonhoven staat, wist een van haar mooiste (en best gedocumenteerde) knipsels te verwerven. Het gaat om een uit 1697 daterende voorstelling die waarschijnlijk naar een voorbeeld moet zijn gemaakt. Van Joanna Koerten is bekend dat ze voorbeeldboeken inzag met geschilderde, gedrukte of getekende kunst. De voorstelling 'De Romeinse Vrijheid' was bij de klassiek geschoolde schilders in de 17de eeuw erg in trek. Na de dood van de maakster is het knipsel verschillende keren op veilingen aangeboden. Rond 1853, toen de voorstelling nog een keer werd verzekerd, verdween het echter spoorloos om anderhalve eeuw later, in 1995, weer op te duiken op een veiling bij Sotheby's in Amsterdam. Toen bleek ook dat de voorstelling met grote zorgvuldigheid is gemaakt. Koerten heeft niet alleen de portretten van de vrouwenfiguur als de personificatie van de vrijheid én de eerste twaalf keizers van Rome in medaillonvorm uitgeknipt, ze heeft ook het bijbehorende gedicht van Abraham Bogaert over de Romeinse keizers pijnlijk nauwkeurig met een mesje uitgesneden zodat het nog goed leesbaar is.

Deel dit artikel