Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Componist Lachenmann zou tevreden zijn geweest met Les Siècles

Cultuur

Frederike Berntsen

Francois Xavier Roth © TRbeeld

Klassiek
Les Siècles
Lachenmann, Mozart
★★★☆☆

Bij componist Helmut Lachenmann (1935) moet je de oren spitsen. Ieder zuchtje op de fluit, ieder veegje over de snaren vormt een klankuniversum op zich. Een klarinet zonder mondstuk? Ook daar komt geluid uit als je met de hand op de opening van de holle buis klapt. Plop!

Lees verder na de advertentie

Hij zal tevreden zijn geweest, Lachenmann, met de uitvoering van zijn 'Mouvement (-vor der Erstarrung)' door instrumentalisten uit het ensemble Les Siècles onder leiding van François-Xavier Roth. Na afloop was zijn enthousiasme op het podium van het Muziekgebouw aan 't IJ duidelijk zichtbaar.

De precisie en de volgzaamheid die Mozart voorspelbaar deden klinken, kwamen het werk van Lachenmann zeer ten goed

De Parijse club had een sandwichformule bedacht die de oren smeert: twee symfonieën van Mozart omsloten Lachenmanns stuk. Gretig werden de klanken en klankjes, die begin jaren tachtig uit Lachenmanns pen waren gevloeid, over en weer gekaatst. De musici daagden elkaar, maar ook het publiek uit.

De Fransen voerden Mozarts symfonieën 39 en 41 staand uit, en zijn getraind in de perfecte houding daarvoor. Staande ensembles kunnen onrust teweegbrengen in klank en podiumbeeld, door meer te bewegen dan zittend mogelijk is. Dit gezelschap beperkte overbodige gestiek en wiegde onnadrukkelijk mee met de muziek.

Strakke behandeling

Les Siècles gooit hoge ogen, vorige week nog in deze krant met een nieuwe Berlioz-cd. Maar dat was Berlioz. Bij Mozart bleef Roths aanpak aan de brave kant. Spontaniteit en zindering werden node gemist, ondanks het feit dat de gemoederen losser raakten in de tweede Mozartronde. De luisteraar hoorde een aangenaam ensemblegeluid zonder verrassende doorkijkjes.

De precisie en de volgzaamheid die Mozart voorspelbaar deden klinken, kwamen het werk van Lachenmann zeer ten goede: diepte aanbrengen in de fantasiegeluiden en een strakke behandeling van het ritme vormen de enige manier om de klankchoreografie van deze Duitse hedendaagse muziek betekenis te geven. Zo bezien had Lachenmann een paar streepjes voor, maar is de programmaopzet voor herhaling vatbaar.

Een overzicht van de nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens vindt u in dit dossier.

Deel dit artikel

De precisie en de volgzaamheid die Mozart voorspelbaar deden klinken, kwamen het werk van Lachenmann zeer ten goed