Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Colens muziek is gebaseerd op het gezang én de emotie van vogels

Cultuur

Mischa Andriessen

Ad Colen (midden) © rv
recensie

Ad Colen
Bimhuis Amsterdam
★★★★☆

Door de ramen achter het Bimhuispodium zie je allerlei voorbijkomen: auto's, treinen, trams, soms de blauwe zwaailichten van een ambulance, maar vogels zie je niet. Toch klonken die er zaterdag volop. Het nieuwste project van de Nederlandse saxofonist Ad Colen is volledig op de geluiden en gedragingen van vogels geïnspireerd.

Lees verder na de advertentie

Om meer recht te doen aan hun weelderige klank, heeft Colen zijn standaardkwartet van piano, bas, sax en drums uitgebreid met een cello. Die kleurt extra warm bij het toch al gulle saxofoongeluid van Colen. Of zorgt juist voor een spannend contrast met dun gestreken hoge noten. Live wrong de intonatie van Colens tenor hierdoor heel soms, niettemin is deze ruimere bezetting een verrijking.

De inspiratie kwam als gezegd van vogels. Van exemplaren met tot de verbeelding sprekende namen als heremietlijster en wielewaal tot overbekende buurtgenoten als de kauw. Colen schaart zich in een traditie. Veel musici en componisten hebben ideeën gehaald uit het gekwetter, gekoer of gekwinkeleer. Rietblazer Eric Dolphy bijvoorbeeld die op basklarinet de opmerkelijke stem van de pauw perfect imiteerde. Of, denkelijk de bekendste, de Franse componist Olivier Messiaen die een prachtige collectie pianowerken schreef, gebaseerd op vogelgeluiden. In het stuk over de buizerd heeft Colen letterlijk muziek van Messiaen verwerkt.

Minder droog

In andere stukken klinkt vooral een vergelijkbare zorgvuldigheid door. Een aandachtig oor voor ritmische en melodische patronen die door vogels worden voortgebracht. Toch klinkt Colens muziek anders. Ze is minder droog. Colen gebruikte niet alleen de vogelmuziek op zich, maar zeker ook de emotie die zij oproept. Sommige nummers klinken net zo opgewekt als de aubade die tuinvogels 's ochtends aan de nieuwe dag brengen. Andere zijn juist heel weemoedig als de eenzame roep van een uil.

Dat Colens muziek in de eerste plaats voortkomt uit luisteren, komt tot uiting in de vele nuances en fijne details. Dat gecombineerd met een fris- en speelsheid zorgde ervoor dat de plaat ‘A Birds-eye view’ zo sterk werd en datzelfde geldt voor dit concert. De eerste set was nog wat timide, na de pauze werd het vuur echt opgepookt. Daar kwam de kern van Colens vogelfascinatie aan de oppervlakte. Dat zingende vogels zich niets van hun publiek aantrekken, is wat hem werkelijk raakt. Juist het tasten naar die zo verlangde, nog niet helemaal bereikte eigenschap is wat Colens muziek bij vlagen ontroerend maakt.

Het kwintet van Ad Colen speelt zaterdag 9 februari in Hot House Leiden

Lees meer recensies op trouw.nl/muziekrecensies.

Deel dit artikel