Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

CD's op vrijdag: Tjaikovski, James Holden, Happy Camper en Trifonov

Cultuur

Redactie

recensies

De cd-recensies van deze week: Happy Camper heeft een nieuw geluid maar is nog altijd blijmoedig melancholisch, James Holden verlegt voor de zoveelste keer zijn grenzen, Daniil Trifonov raakt noten waar anderen alleen maar kunnen dromen en hoewel de Serenade van Tjaikovski afgekloven is, klinkt hij in handen van Metamorphosen Berlin nog altijd levenslustig. 

Noten waar anderen van dromen

Lees verder na de advertentie


KLASSIEK
Daniil Trifonov
Chopin Evocations (DG)

★★★★☆

Sergei Babayan, de leraar van pianist Daniil Trifonov, zei onlangs in een interview dat hij vreest dat zijn leerling zichzelf nog een keer opbrandt tijdens een concert. Luisterend naar de Chopin-dubbelcd die de jonge Rus onlangs uitbracht, begrijp je die zorg. Want de 26-jarige Trifonov speelt, zoals altijd, extreem intens. Luister maar naar het begin van de Fantaisie-Impromptu. Die begint met een fors aangezette eerste noot die oplost in een zachte noot, waarna Trifonov op kousenvoeten de begeleidende noten van het eerste thema inzet. Vooral in die fluisterzachte noot hoor je een spanning waar andere pianisten alleen van kunnen dromen.

Na cd's met werken van Rachmaninov en Liszt waagt Trifonov zich aan de klankwereld van Chopin. Hij speelt Chopin minder grillig en virtuoos dan deze andere componisten, maar mooi van toon en fantasievol is het wederom. Ook het programma, waarin veel variaties van andere componisten op thema's van Chopin zijn opgenomen, is bijzonder. Centraal staan de twee pianoconcerten, die Trifonov met lieflijke toon speelt. De orkestpartijen van de concerten zijn vaak bekritiseerd en enkele componisten hebben zelfs alternatieve orkestbegeleidingen geschreven. Michail Pletnev, die hier ook dirigeert, voegt zijn alternatief eraan toe. Vooral in het laatste deel van het concert in F valt dat op. Jammer dat de concerten log klinken. In de solowerken maakt Trifonov dat goed. (Sandra Kooke) 

Knap vlechtwerk van tijd en windstreken

POP
James Holden & The Animal Spirits
The Animal Spirits (Border Community)

★★★★☆

James Holden maakt het zijn luisteraars niet gemakkelijk. En zichzelf nog minder. In de dancewereld loopt hij steevast op de troepen vooruit. Telkens wanneer men aan hem gewend raakt, vindt hij zichzelf opnieuw uit. Dat was al zo toen hij zijn eerste stappen zette als tranceproducer, dat was zo toen hij zich in krautrock verdiepte, toen hij zijn dj-verleden achter zich verbrandde en dat is anno 2017 meer dan ooit het geval. Holden liet zich onder andere inspireren door freejazz en gnawa, een spiritueel-religieuze Marokkaanse stroming die zich kenmerkt door hypnotiserende ritmes en melodieën die soms uren aanhouden. Het komt allemaal fantastisch samen op 'Pass through the fire', met de geruststellende kanttekening dat Holden aan zeseneenhalve minuut genoeg heeft. Het nummer begint met een repeterende melodie die zichzelf al snel in de staart bijt, zodat je niet meer weet waar een regel eindigt en de volgende begint. Wat de hoofdlijn lijkt, verdwijnt langzaam naar de achtergrond om plaats te maken voor een onnavolgbare saxofoon, die het uiteindelijk ook niet redt. Onvoorstelbaar knap hoe Holden uiteenlopende tijdperken en windstreken zo vanzelfsprekend met elkaar weet te vervlechten. (Klaas Knooihuizen)

Aaibaar melancholisch

POP
Happy Camper
Gravity (Excelsior)

★★★

Goeie alias, Happy Camper. Past goed bij de luchtige popliedjes die Job Roggeveen maakt. Een tikkeltje theatraal is hij wel, maar dat is niet zo gek: Roggeveen is de Job van Job, Joris en Marieke, het Oscar-genomineerde animatie-trio. Roggeveen maakt naast de soundtracks voor hun animatiefilmpjes ook eigen muziek, waarbij hij zich bedient van een keur aan Nederlandse gastzangers en zangeressen. Op 'Gravity' is Roggeveen selectiever dan voorheen: Pien Feith en Marien Dorleijn (Moss) hebben de hoofdrol, daarnaast horen we Tessa Douwstra (Luwten), Kris Berry en Emil Landman. Daarmee klinkt Happy Camper eenduidiger dan zijn bontgekleurde vorige platen, maar dat komt ook door de elektronische weg die Roggeveen is ingeslagen. In plaats van de weelderige instrumentaties van voorganger 'The Daily Drumbeat' horen we kale drums en repeterende synthpartijen. Met een paar sterke nummers: het heerlijke 'What Mattered Most', met die rollende piano. Of het hypnotiserende synthje in 'Glow in the Dark'. Maar wanneer de climax dan komt, knalt het bij Happy Camper nooit écht hard. Het blijft aaibare muziek, met een blijmoedig soort melancholie die JJ&M's animatiefilms ook zo kenmerkt. Roggeveen schreef dit album terwijl hij in scheiding lag, en ondanks een hoorbaar droeve acceptatie, is optimisme nooit ver weg. (Joris Belgers)

KLASSIEK
Metamorphosen Berlin
Tsjaikovski Souvenir de Florence e.a. (Sony)

★★★☆☆

Hoe cliché wil je het hebben? Een cd met Tsjaikovski's 'Souvenir de Florence' en de Serenade voor strijkorkest? Kom op! Prachtige werken, geen twijfel mogelijk, maar volledig stukgespeeld. Lastig ook, is dat er in deze muziek geen onvertogen woord valt, geen vloek, geen zucht waaraan je als speler een gouden randje kunt verlenen. Overtuig de luisteraar maar eens van de noodzaak om de stukken nógmaals op cd te zetten. Des te dapperder om je nek uit te steken, zoals Metamorphosen Berlin doet, een energiek ensemble onder artistieke leiding van cellist Wolfgang Emanuel Schmidt. Van de beetje onregelmatige viooltoon moet je houden en bij het zwevende unisono kunnen vraagtekens worden geplaatst; een hevige flirt met de romantische school kan ook te ver gaan. Toch doen dit soort dingen niets af aan hoe levenslustig de Tsjaikovski's uit de boxen knetteren, met een stevig vertegenwoordigde bas, die net als zijn collega-strijkers van elastiek lijkt. De lichtgevende accenten zorgen voor kippenvel, de timing is enerverend - een volgende keer graag een iets moderner geluid. (Frederike Berntsen) 



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie