Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Brandpunt 2.0 wil meer zijn dan tv-programma

Cultuur

Redactie

De oudste actualiteiten-rubriek wil de tv-kijkers ook via andere kanalen bereiken en meer goed nieuws brengen.

Een tv-programma? Brandpunt is binnenkort veel meer dan dat. De oudste achtergrondrubriek van Nederland op tv gaat verder onder de naam Brandpunt+. Mét plusteken dus, waarmee de redactie op televisie en online constructieve verhalen wil brengen.

Lees verder na de advertentie

Vanaf eind januari is het programma van KRO-NCRV twee keer per week twintig minuten te zien op NPO2. Maar de televisie is niet langer het leidende medium, legt eindredacteur Henk van der Aa de metamorfose uit. De reportages worden voortaan gemaakt voor alle takken van Brandpunt+.

Soms zijn onderwerpen bijvoorbeeld logistiek gezien onhaalbaar om te verslaan voor de tv, maar leveren ze wel een mooi grafisch verhaal op

Online

Soms in de vorm van een korte video, stelt hij, een andere keer in de mal van een blog of een infographic. “Of juist op meerdere media tegelijk. We zien online niet langer als extraatje, iets ‘voor bij tv’, maar gaan vanuit de inhoud kijken hoe en waar een verhaal wordt verteld. Soms zijn onderwerpen bijvoorbeeld logistiek gezien onhaalbaar om te verslaan voor de tv, maar leveren ze wel een mooi grafisch verhaal op.”

Brandpunt+ vloeit vooral voort uit de toenemende populariteit van online concurrenten als Netflix en Vice. Het is steeds moeilijker om een vast publiek te trekken, volgens Van der Aa, zeker als achtergrondprogramma dat niet iedere avond wordt uitgezonden. “Mensen gaan niet langer voor dat kastje zitten om op afgesproken tijdstippen uitzendingen te volgen.”

Kijkers stellen hun eigen menu samen, en bepalen zelf waar, wanneer en op welk apparaat zij hun favoriete programma’s zien. Dat voelt Hilversum: sinds 2014 stagneren de kijkcijfers. “We voelen met z’n allen dat het roer om moet. Wij zijn nu het eerste programma dat de overstap van tv naar een multimediaal platform maakt: best wel spannend.”

Ook inhoudelijk wijzigt Brandpunt van koers. De redactie wil niet langer enkel ‘slecht nieuws’ brengen. “Nederlanders zijn nog nooit zo gezond, onderwezen en gelukkig geweest. Maar het beeld dat door journalisten wordt geschetst is vaak somber: de nadruk ligt op alles wat er mis gaat in de wereld.”

‘En wat nu?’, met die vraag in het achterhoofd willen Van der Aa en zijn collega’s hun onderwerpen vanaf nu benaderen. “We gaan op zoek naar oplossingen en perspectieven. Zo ontstaat er een eerlijker beeld van de realiteit.”

Deel dit artikel

Soms zijn onderwerpen bijvoorbeeld logistiek gezien onhaalbaar om te verslaan voor de tv, maar leveren ze wel een mooi grafisch verhaal op