Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Biseksuelen lijken ook zelf het spoor bijster

Cultuur

TONJA KIVITS

Review

Biseksuelen, wat zijn dat? Mensen die van twee walletjes eten, die niet kunnen kiezen, of een derde sekse naast hetero's en homo's? En hoeveel biseksuelen telt bijvoorbeeld Nederland? Het zijn vragen waarop de socioloog Van Kerkhof in 'Beter Biseks' ook geen antwoord weet. Afhankelijk van de formuleringen van de vraagsteller komen er steeds andere definities en andere aantallen uit de bus.

Trouwens, klaagt Van Kerkhof, onderzoek naar biseksualiteit is lange tijd een ondergeschoven kind geweest. Gemakshalve werden biseksuelen onder de noemer 'getrouwde homoseksuelen' geschaard. Ook de term bifiel van de onderzoeker Wally Nelemans stierf een vroege dood. Pas in de jaren tachtig, toen aids de gemoederen van vriend en vijand ging bezighouden, werd duidelijk hoezeer biseksualiteit een veelvoorkomend fenomeen was. Homoseksuelen bleken het op grote schaal ook met de andere sekse te doen.

In onderzoek wordt gesproken over parallelle biseksuelen, die gelijktijdig met mannen én vrouwen een relatie aangaan, en van seriële biseksuelen, die zich aangetrokken voelen tot één persoon, ongeacht of die nu man of vrouw is.

Is niet iedereen, zo hoort men vaak, biseksueel? Het embryo heeft in aanleg immers zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsorganen, die rudimentair aanwezig blijven. Sigmund Freud noemde de seksualiteit van het kleine kind polymorf pervers; het kan nog alle kanten op. Deze psychische biseksualiteit werd door zijn rivaal Carl Gustav Jung omschreven met de termen 'animus' en 'anima'. Ieder mens heeft een mannelijke én een vrouwelijke kant in zich, wat de schrijfster Andreas Burnier ertoe bracht, van een androgyn beginsel te spreken.

Wij bi's, zo roepen ze luid en duidelijk, hebben lak aan het opgelegde onderscheid tussen mannen en vrouwen. Maar is dat wel waar? Van Kerkhof laat zien dat biseksuelen zich keurig houden aan het in onze maatschappij geldende stereotiep gedrag van mannen en vrouwen. Sterker zelfs, bi-mannen blijken zich nog typisch mannelijker te gedragen dan hun hetero-genoten. En bi-vrouwen munten evenzeer uit in zorg en aandacht voor de ander.

Van Kerkhof legt nog vele andere mythen rondom biseksualiteit op de snijtafel. Ook het seksueel essentialisme van de socioloog Paul Schnabel, volgens wie niet het gedrag maar onze gevoelde identiteit de keuze van de partner bepaalt, haalt het niet. Maar misschien het bi-gen dan? De bi's grijpen dit aan, naar analogie van het homo-gen bij homoseksualiteit, om te ijveren voor aangeboren biseksualiteit. Van Kerkhof voelt er niets voor.

In 'Beter biseks' duizelt het de lezer soms. Na de uniseks en de multiseks, waarbij alles is toegestaan, nu weer de biseks. Biseksuelen, aldus Van Kerkhof, lijken ook zelf het spoor bijster: de ene keer presenteren ze zich als de voorhoede van de moderne moraal om het volgende moment, als in de beroemde springprocessie van Echternach, weer pas op de plaats te maken. De mannen en vrouwen die in 'Beter biseks' aan het woord komen, bevestigen dit beeld, zodat de lezer er uiteindelijk niet echt veel wijzer van wordt.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie