Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Bioscopen bieden dapper weerstand aan Netflix

Cultuur

Belinda van de Graaf

Vooral vervolgfilms doen het goed bij het publiek, zoals Despicable Me-3. © Trouw Vorm010

Je geheel onderdompelen in een film is populair. Zo weerstaan de bioscopen de concurrentie van Netflix.

Ook in het Netflix-tijdperk ploffen we graag in het rode pluche. Voor het tiende opeenvolgende jaar is het bioscoopbezoek in Nederland gestegen. Bijna 36 miljoen bioscoopbezoeken werden het afgelopen jaar geteld, een stijging van 5,3 procent ten opzichte van 2016. De verkochte kaartjes leverden ruim 301 miljoen euro op.

Lees verder na de advertentie

Ondanks alle thuiskijk-abonnementen op Netflix, HBO, Videoland en andere streamingdiensten stijgt het aantal bioscoopbezoekers ieder jaar. Volgens Hajo Binsbergen, woordvoerder van de bioscoopbranche, heeft dat vooral te maken met investeringen in nieuwe technieken en concepten als Dolby Cinema, IMAX en 4DX waardoor de bioscoopervaring spectaculairder wordt. Bij 4DX zijn er bewegende stoelen, weersimulaties en zelfs geuren.

Bioscopen gaan hiermee met succes de concurrentie aan met de 'thuisbioscoop'. Een oorlogsfilm als 'Dunkirk', een van de films in de Bioscoop Top-20, is zelfs speciaal gemaakt voor grootformaat, een visueel en auditief spektakel dat op het kleine scherm niet of nauwelijks tot zijn recht komt.

Er is bovendien flink bijgebouwd. Het afgelopen jaar werden in Nederland dertien nieuwe zalen geopend met 2800 stoelen. In totaal zijn er nu 959 bioscoopzalen. De gemiddelde prijs van een bioscoopkaartje was het afgelopen jaar 8,38 euro. Vergeleken met het theater of de opera is dat een alleszins betaalbaar cultureel uitje. En zo zijn er meer factoren te bedenken die een aanzuigende werking hebben. In de bioscoop is het mobieltjes uit en totale concentratie, iets wat er thuis voor de buis niet altijd van komt. En ja, een gezamenlijke ervaring in het filmtheater is en blijft iets anders dan bankhangen en bingewatchen.

Uit de Top-20 blijkt dat men zich niet graag liet verrassen, iets waar de Amerikaanse filmindustrie al jaren slim op inspeelt met vervolgfilms te maken. 'Despicable Me 3' ofwel 'Verschrikkelijke Ikke 3', de animatiefilm met de leuke gele wezentjes, prijkt met ruim 1,3 miljoen bezoekers op de eerste plaats. Tweede met ruim een miljoen bezoekers is het vijfde deel van de filmserie 'Pirates of the Carribean' met Johnny Depp als kapitein Jack Sparrow.

En ook de derde film in het rijtje wijst op een hang naar het oude vertrouwde: 'Beauty and the Beast' (ruim 850.000 bezoekers) is een remake van de gelijknamige Disneyfilm, maar dan met een echte Belle (Emma Watson) in de hoofdrol. Ook wat de Nederlandse film betreft, gooide een vervolgfilm hoge ogen. De romcom 'Soof 2', met Lies Visschedijk in de titelrol, trok de meeste bezoekers (ruim 350.000).

In de filmtheaters ging het er avontuurlijker aan toe. Daar trok 'Lion', de boekverfilming over de waargebeurde overlevingstocht van een Indiaas jongetje in Calcutta, met ruim 125.000 bezoekers verrassend genoeg net iets meer bekijks dan grote Oscarwinnaars 'Moonlight' en 'La La Land' die op twee en drie prijken. Ook 'Down to Earth', de documentaire van de Nederlandse echtelieden Renata Heinen en Rolf Winters, die hun luxeleven achter zich lieten en samen met hun drie jonge kinderen vijf jaar over de wereld reisden, deed het opvallend goed.

Deel dit artikel