Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Beethoven is nooit eerder zo gespeeld

Home

Sandra Kooke

Rémi Geniet - Beethoven © Trouw
Recensie

Rémi Geniet
Beethoven
(Mirare)
★ ★ ★ ★ 

In 2013 speelde de piepjonge Franse pianist Rémi Geniet op het Koningin Elisabeth Concours in Brussel de Beethovensonate opus 9. Op grond van die sonate had hij het concours kunnen winnen.

Lees verder na de advertentie

Maar het Rachmaninovconcert dat hij erachteraan speelde, had nog wat gebreken. Hij werd tweede, maar de carrière van de twintigjarige raakte er evengoed van op stoom. Na een eerdere cd met werken van Bach, die goed werd ontvangen, volgt nu een cd met Beethovensonates.

Het idee achter de noten heeft altijd met Beethoven te maken, niet met Geniet

Geniet koos sonates uit verschillende periodes, zodat we de ongebruikelijke combinatie hebben van opus 2 en 110. Daartussen uiteraard zijn Brusselse succesnummer opus 9, maar ook een opvallende opus 27 (de ‘Mondschein’). 

Het eerste overbekende deel klinkt in een hoog tempo, met veel pedaal en zware bassen als een nieuw stuk. Zo overtuigend dat je je afvraagt waarom het niet eerder zo is gespeeld. Ook in de andere sonates maakt Geniet eigenwijze keuzes in tempo of speelwijze.

Niet altijd geslaagd. Wel hoor je steeds een idee achter de noten. Dat idee heeft altijd met Beethoven te maken, niet met Geniet. Dat geldt ook voor de overweldigende sonate opus 110, waarvan gezegd wordt dat je die pas kunt spelen als je er ‘rijp’ voor bent. Dat is Geniet dus.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Het idee achter de noten heeft altijd met Beethoven te maken, niet met Geniet