Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Beeldend kunstenaars zoeken achter de ruimte

Cultuur

Iris Ludeker

Review

ROTTERDAM - ,,Hey you, wanna buy a left kidney? Hey you, wanna buy a second chance? Hey you, wanna buy some motherly love?'' De video-installatie 'Soft Sell' lispelt je bij de ingang tot de tentoonstelling 'Latent space' roodgelipt en verleidelijk toe. De stem probeert je de balkonzaal van het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in te lokken. Daar geeft een aantal Amerikaanse en Europese beeldend kunstenaars hun visie op 'verborgen' kwaliteiten van ruimte.

'Latent space' is een goed voorbeeld van de aanpak die de vorig jaar aangetreden directeur Aaron Betsky voorstaat. Betsky wil van het NAi een museum van wereldfaam maken, architectuur op de kaart zetten en houden, en aandacht schenken aan kruisbestuivingen tussen verschillende artistieke disciplines. Ingewikkeld mag het wel zijn, als de tentoonstellingen tegelijkertijd maar interessant blijven voor een breed publiek.

De huidige tentoonstelling brengt beeldende kunst in het architectuurmuseum. Jaapjan Berg, met de Amerikaan Henry Urbach samensteller van 'Latent space', is in zijn nopjes: ,,Dit is typisch iets wat heeft kunnen ontstaan door de komst van Aaron Betsky. Deze tentoonstelling in het NAi is heel iets anders dan dezelfde tentoonstelling in een museum voor beeldende kunst. Bij ons komt de nadruk te liggen op wat een object over ruimte zegt, en niet op het object zelf. Architecten hebben vaak een vrij beperkt palet als het gaat om het kijken naar ruimte. Die beperktheid kennen beeldend kunstenaars niet. Zij kunnen interessant commentaar geven.''

De ongebondenheid van de beeldend kunstenaars is een van de leidende principes van de tentoonstelling. De curatoren hebben ervoor gekozen om een veelheid aan invalshoeken te laten zien. Sommige kunstenaars houden zich bezig met de museumruimte zélf, en de conventies die met die ruimte samenhangen. Interactiviteit in de meest letterlijke zin is daarbij het thema. De 'Heatseats' van Jürgen Mayer H. zijn daarvan een goed voorbeeld. De bezoeker kan erop zitten en doorbreekt zo het taboe dat kunstwerken niet aangeraakt mogen worden.

Interactiviteit is ook terug te vinden in de video-installatie 'Eclipse' van Ebru üzseçen. Op het beeldscherm kan de toeschouwer zichzelf vervormd en vertraagd terugzien. Typisch een kunstwerk dat uitnodigt tot het aannemen van vreemde poses. Kunst en toeschouwer reageren op elkaar: interactiever kan haast niet.

Een andere manier om ruimte te benaderen is door iets te doen met de emoties die ruimte op kan roepen. Wat betekent ruimte? En: hoe voelt ruimte? De foto's van een kinderkamer, een speelkamer, een boudoir van Katharina Bosse roepen ongemakkelijke vragen op bij de aanschouwer. 'Zijn dit vredige tafereeltjes? Of kijk ik eigenlijk naar kinky ingerichte peeskamertjes?' Bij weer andere objecten gaat het vooral om de suggestie van ruimte. Een deur met aan beide kanten scharnieren. Een projectie van een gang in de gang.

Het is kortom nogal een flinke verzameling aan interpretaties, daar in de balkonzaal. Gelukkig heeft architect Jasper de Haan er met zijn ontwerp voor de tentoonstellingszaal uiteindelijk ook één geheel van weten te maken. Hij heeft een non-conventionele museumruimte gemaakt, die door een intrigerende combinatie van lichtshow en fluorescerende vloer en wanden de objecten letterlijk in één licht weet te zetten. Tegelijkertijd nodigt de zaal de toeschouwer uit om creatief met de ruimte om te gaan. Het kind mag los. Zo ziet Betsky het graag.

De tentoonstelling 'Latent space' is t/m 20 oktober te zien in de Balkonzaal van het Nederlands Architectuurinstituut, Museumpark 25 in Rotterdam.

Deel dit artikel