Angie Thomas schrijft in ‘Niet te stoppen’ invoelbaar over de worstelingen van zwarte pubers

Cultuur

Bas Maliepaard

Uitsnede uit omslag ‘Niet te stoppen’ © x

Rapper Bri heeft een gangstarap-hit, maar wil ze wel als gangster gezien worden?

Dat hiphop zo’n belangrijke rol speelt in het nieuwste boek van de afro-Amerikaanse Angie Thomas (1988) is niet verwonderlijk. De rapcultuur bood haar als tiener herkenning, waar de jeugdliteratuur het liet afweten. Nu schrijft ze de boeken die ze destijds miste: over zwarte jongeren, die naast de gangbare puberproblemen ook nog worstelen met (alledaags) racisme, geweld, armoede en ongelijke kansen.

Dat slaat aan: haar indrukwekkende, onlangs verfilmde debuut ‘The Hate U Give’, over de Black Lives Matter-beweging, staat al twee jaar boven in de New York Times bestsellerlijst en werd bij ons vorig jaar uitgeroepen tot Beste Boek voor Jongeren.

Haar hit zet Bri neer als een gangster, moet ze die stereotiepe rol blijven spelen om geld te verdienen?

Het centrale thema uit die roman resoneert in ‘Niet te stoppen’, dat in dezelfde, door gangs geteisterde achterbuurt speelt. Thomas zet die omgeving zeer overtuigend en genuanceerd neer. Er lopen sterke personages rond: van de lesbische tante die drugs dealt tot de dominante oma van de hoofdpersoon. Bijdehand heethoofd Brianna (16) wil rapper worden, net als haar vader, die werd vermoord toen ze kleuter was. Haar moeder raakte daarna aan de drugs, maar is nu acht jaar clean.

Gangster

Nadat Bri door schoolbeveiligers onterecht tegen de grond is gewerkt op verdenking van drugshandel (‘Niemand geeft het toe, maar als je zwart of bruin bent, dan verschijn je eerder op hun radar’), publiceert ze een opstandige rap met zinnen als “Denk je dat ik crimineel ben? Oké, dan claim ik het” en “als de ops bij mij komt, dan word ik wetteloos. / Net als mijn pa, ben bang voor noppes, scotoe verdrinkt in mijn gekke flows.” Goed idee, om Akwasi de raps naar Nederlandse straattaal te laten vertalen.

© x

Het nummer wordt een hit, maar zet Bri neer als gangster. Moet ze die stereotiepe rol blijven spelen om geld te verdienen? Bri voelt zich genoodzaakt, omdat thuis gas, kabel en elektriciteit zijn afgesloten en ze naar de voedselbank moeten. Alleen al om de invoelbare manier waarop Thomas die schrijnende situatie beschrijft, is dit boek de moeite waard; armoede in de hedendaagse, westerse wereld is zelden onderwerp in jeugdboeken.

Scherp, met veel humor en oog voor het ‘gewone’ puberleven tussen alle ellende door - vriendschap, liefde, jongerencultuur - laat Thomas zien hoe Bri haar eigen stem vindt en zich losmaakt van de (voor)oordelen van anderen.

Oordeel: scherp, met veel humor, en oog voor het gewone puberleven.

Angie Thomas
Niet te stoppen