Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Andere logica

Cultuur

Lodewijk Dros

Het kwartaalblad van de rooms-katholieke en protestantse gevangenispredikanten, Zandschrift, heeft sinds kort het uiterlijk van Elsevier. Het heet tegenwoordig magazine, heeft een rood kader op het omslag en glimmend papier en is groter dan voorheen. Wat je noemt een geslaagde restyling .

Maar de artikelen in Zandschrift zoek je vergeefs in het conservatieve Elsevier.

Het themanummer van Zandschrift biedt bouwstenen voor een interreligieuze dialoog. Da's mooi, want de Nederlandse bajessen zijn veel multireligieuzer dan de 'gewone' maatschappij.

Volgens justitiepastor Wilbert van den Berg betekent dialoog 'ook kwaad worden op elkaar' een gezonde gedachte. Van den Berg komt al twintig jaar in Marokko, bijvoorbeeld ook om er Nederlanders in de gevangenis op te zoeken. Hij 'begint het land een beetje te snappen'. Vroeger dacht hij dat 'bij de islam vrouwen worden onderdrukt, ze martelen beesten, ze zijn corrupt'.

Gelukkig is hij van dat vooroordeel verlost. Nee, niet omdat het niet klopt, want 'je ziet het zelf, met je eigen ogen, in de praktijk'. Wat je moet leren is er anders naar kijken, 'de andere logica erachter zien'.

Dát is pas een eye-opener. Briljant idee voor gemartelde dieren, en voor bewoonsters van blijf-van-mijnlijfhuizen (niet zelden moslima's): als je er anders tegenaan kijkt, voel je je meteen een stuk beter.

Van den Berg is zelf een voorbeeld van de 'andere logica'. Zo veroordeelde hij vroeger 'met westerse blik' een fraudeur, maar nu ziet hij in de gedetineerde iemand 'afkomstig uit een ontwikkelingsland waar het je eerste verplichting is om je familie te laten overleven'. Geen delinquent dus, maar een man die handelt volgens 'normen van andermans cultuur'. Die cultuur moet de kans krijgen gekend en begrepen te w o r d e n . Wat betekenen deze 'bouwstenen voor een interreligieuze dialoog' voor ons rechtssysteem? Bewieroking van bepaalde vormen van fraude? Rechtskundige adviezen van een shariarechtbank die de 'andere logica' wél begrijpt?

Gecondoleerd. Zelfs kerkleiders die het tot dan toe niet in hun hoofd zouden halen iets aardigs over rooms-katholieken te zeggen, zeiden 'gecondoleerd' toen Johannes Paulus II overleed. Maar iedereen vond het prachtig. En, o ja, Benedictus, succes!

Zoiets schreef Richard Fehr de nieuwe paus ook. Wij, nieuwapostolische christenen noemen u in onze gebeden. Fehr is de 'Stamapostel' van de vierde kerk in Duitsland (400 000 leden, in Nederland is het een heel klein genootschapje). Dat is iets heel hoogs: de Stamapostel 'openbaart in woord en daad de wil van de Zoon' een soort Jezus-op-aarde dus.

Binnen de Nieuw-Apostolische Kerk is al een tijdje gemor hoorbaar, want de pretenties van de Apostel en zijn dienaren waren wel erg groot. In Herder Korrespondenz ('Monatshefte für Gesellschaft und Religion') beschrijft de sektenspecialist van de Evangelische Kirche, wat er bij zijn 'vreemde buren' aan het veranderen is. Hij spreekt van een crisis, die zich openbaarde toen de Nederlandse Gerrit Sepers in Trouw uitlegde waarom hij opstapte: de NAK was te conservatief. Daarop vielen NAK'ers van over de hele wereld over Sepers heen.

En nu heeft ook Fehr die in de wandelgangen veel te liberaal heette te zijn zijn deel te pakken: zijn condoleance en oecumenische medeleven kwamen hem op woede te staan. Hij was een verrader, die het geloof verkwanselde waar blíjven we als de stamapostel gaat lopen bidden voor de concurrerende plaatsbekleder van Christus?

Er is inmiddels een nieuwe stamapostel aangetreden.

De Duitse protestantse bisschop Axel Noack legt in Publik-Forum ('Zeitung kritischer Christen') uit, waarom de kerk blij moet zijn met dure kerkgebouwen. In voormalig Oost-Duitsland waar je voor een slordige 20 000 euro een kast van een pastorie kunt kopen weet de kerk bijna geen mens te bekeren, stelt hij vast. Evangelisten krijgen er geen aanhang. Maar wat wel lukt: mensen mobiliseren bij het instandhouden van oude kerkgebouwen, een 'verbazingwekkend fenomeen'. Daar groeit de kerk aan de rand, zegt de bisschop. Het gaat die buitenkerkelijken namelijk niet om het mooie oude gebouw, maar om 'hun moeder die er gedoopt is'.

Noack: Vroeger mekkerden we over de last van gebouwen. Nu zeg ik: ze zijn een zegen. Er worden nu veel meer kinderen gedoopt dan vroeger. Louter vorm? Misschien komt het geloof wel dóór de vorm.

Deel dit artikel