Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Als de karakters in ‘Doubles Vies’ met elkaar het bed in duiken, volgt er steevast een sterke dialoog

Cultuur

Ronald Rovers

Juliette Binoche en Guillaume Canet in ‘Doubles Vies’. © -
Recensie

Doubles Vies
Regie: Olivier Assayas
Met Guillaume Canet, Juliette Binoche, Vincent Macaigne.
★★★★☆

Twitter is typisch Frans, claimt uitgever Alain in het begin van ‘Doubles Vies’ tijdens een lunch: heel veel mensen die elkaar tweeregelige slimmigheden sturen, ‘zoals wij al deden onder het Ancien Régime, voordat we de Franse Revolutie begonnen’. Wat mij betreft is Twitter een narcistische bende, reageert Leonard Spiegel, een schrijver die tevergeefs z’n manuscript komt aanbieden en de moderne wereld radicaal afwijst. Jouw radicalisme, verzekert Alain hem, is ook narcisme.

Lees verder na de advertentie

Komisch cliché 

Olivier Assayas, een van de beste Frans filmmakers van de laatste decennia, heeft een elegante, bijna luchtige film gemaakt over de technologie die zo’n groot deel van ons dagelijks leven is gaan bepalen, maar weet toch de weidse, tijdloze blik vast te houden die we van de beste films gewend zijn. Ondanks de grote dialoogdichtheid. En zonder een oordeel te vellen over die technologie. Het is een combinatie die zelden geprobeerd is, omdat veel makers het één onverenigbaar achten met het ander.

Leonard geeft af op feel­good-boe­ken maar zou een moord doen voor zulke oplagecijfers

Iedereen duikt met minstens twee verschillende mensen in bed – Assayas gebruikt een komisch cliché van de Franse cinema – maar stelt intussen boeiende vragen. Doet die nieuwe technologie er echt toe, vraagt Alain aan zijn nieuwe Hoofd Digitale Transitie, nadat hij een nacht met haar heeft doorgebracht, of zijn we gewoon de voogden en beschermers van ideeën die van de ene generatie op de andere worden doorgegeven, digitaal of analoog? 

Essentieel zijn toch de gedachten, niet de vorm waarin we die gedachten communiceren. Maar gaat het wel over dezelfde gedachten, vraagt iemand anders, of is Twitter gewoon digitale incontinentie? En zo komen met grote snelheid vragen en ideeën langs: over de algoritmes van zoekmachines, maar ook over de verhouding tussen publiek en privaat en over de vraag naar kleurboeken voor volwassenen.

Bedriegen en kleineren

Tussen al die moderne technologie door bedriegen en kleineren mensen elkaar als vanouds en hunkeren ze naar dezelfde dingen als klassieke romanpersonages: macht, succes en erkenning. Alains vrouw, gespeeld door Juliette Binoche, speelt in een populaire politieserie, maar voelt zich door die rol gegijzeld: ze wil iets anders, maar de serie kan niet zonder haar. 

Ze heeft een hoofdrol in ‘Phaedra’ aangeboden gekregen, het begin van het einde zegt ze, want die rol krijg je als actrice alleen als je op leeftijd bent. Leonard geeft af op feelgood-boeken maar zou een moord doen voor hun oplagecijfers. Zijn ‘feelbad-boeken’ zijn helaas niet zo in trek.

Doubles Vies is een film met een open blik naar de toekomst. Over oude zekerheden en nieuwe onzekerheden. Een film die stelt dat we inderdaad voogden en beschermers zijn. Niet alleen van gedachten die aan nieuwe generaties worden doorgegeven maar ook van die nieuwe generaties zelf.

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.

Deel dit artikel

Leonard geeft af op feel­good-boe­ken maar zou een moord doen voor zulke oplagecijfers