Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Al zeventig jaar schildert hij taartjes, maar eten doet hij ze niet

Cultuur

Henny de Lange

'Pies, Pies, Piets' uit 1974. 'Een taartpunt is een driehoek op een schoteltje', zei Wayne Thiebaud zelf. © Crocker Art Museum, gift of Phil

Wayne Thiebaud schildert al zeventig jaar taarten. Die zijn nu te zien én te proeven in Museum Voorlinden.

Al zeventig schildert hij taartjes. En toch, een zoetekauw is de Amerikaanse schilder Wayne Thiebaud (93) niet. In zijn atelier in Sacramento, Californië zul je hem nooit betrappen met een stuk taart. De talloze taarten die hij heeft geschilderd, van een enkel stukje vlaai op een schoteltje tot een verleidelijke uitstalling in een vitrine, komen allemaal uit zijn herinnering. Het gaat hem ook niet om de lekkernij op zich. Hij koos voor dit onderwerp, omdat hij nog nooit een schilderij van een taart had gezien. En vanwege de basisvorm. Of zoals hij het zelf formuleert: "Ik heb drie basisvormen genomen voor mijn werk: een rechthoek, een ellips of een cirkel en een driehoek. Nou, eigenlijk is dat een stuk taart. Een taartpunt is een driehoek op een schoteltje..."

Lees verder na de advertentie

Dikke lagen glazuur

In Amerika lopen ze weg met zijn schilderijen, waarop behalve taarten ook ijsjes en hotdogs zijn afgebeeld. Buiten de Verenigde Staten is Thiebaud minder bekend. In Museum Voorlinden in Wassenaar heeft hij nu zijn eerste solo-expositie in Europa met zestig werken uit de jaren 1961 tot 2018, waaronder ook zijn minder bekende portretten en landschappen. Niet alleen de museumzalen zien eruit als één grote vitrine gevuld met taarten met centimeters dikke lagen glazuur en machtige botercrème. De kok van het museumrestaurant heeft ook echte Thiebaud-taarten gebakken (naar Amerikaans recept), die in de tuin in een pop-up 'bakery' worden geserveerd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

'Bakery Case' uit 1996. De expositie waar dit werk te zien is, lijkt één grote vitrine. © ©Wayne Thiebaud, collection museum Voorlinden

Met deze luchtige tentoonstelling heeft Voorlinden de ideale zomertentoonstelling in huis, die een breed publiek zal aanspreken. Maar ook voor de echte kunstliefhebbers zijn de schilderijen van Thiebaud om van te watertanden. Want wat kan die man lekker kwasten en penselen. Met vette klodders glanzende verf verbeeldt hij overtuigend de smeuïge structuur van een chocoladetaart. Net zoals je zou zweren dat er echt een lik mosterd ligt op een hotdog. En heel subtiel heeft hij een raster gekrast in de verf om zo de knapperigheid te benadrukken van een hoorntje met daarop een bol ijs, waar je zo je vinger of je tong in zou willen steken. En dan de kleuren die hij gebruikt: felle kleuren wisselt hij af met zoete pasteltinten, met altijd een opvallende rol voor de schaduwpartijen.

Contouren

Omdat hij dingen uit het alledaagse leven schildert, is hij wel een popart-kunstenaar genoemd. Maar zijn werk is daarvoor veel te levendig en te schilderachtig. De manier waarop hij complementaire kleuren als rood en groen, oranje en blauw naast elkaar zet, doet eerder denken aan Van Gogh. En zijn obsessie voor taarten aan de bezetenheid van Morandi, die zijn hele leven potjes schilderde.

Zijn schilderijen worden nog interessanter als je ze van heel dichtbij bekijkt. Dan zie je hoe hij de contouren van de objecten extra aanzet, waardoor ze van het doek lijken te knallen. Dat geldt nog sterker voor zijn portretten. Met een regenboog aan kleuren laat hij het silhouet van een vrouw in een groene jurk en vooral de contouren van haar benen bijna gloeien. Niet alleen de randen arceert hij, daaromheen trekt hij met zijn kwast ook nog een spoor door de verf, als een soort halo. Met als resultaat dat het schilderij nog sterker oplicht tegen de witte achtergrond. En zo zitten zijn doeken vol schilderkunstige extraatjes.

Er valt ook nog eens te lachen op deze tentoonstelling. Naast een schilderij van een ovenschaal met twee gebraden kippetjes hangt een doek waarop drie mensen op hun buik op het strand liggen te bakken in de zon. Thiebaud maakte ook een bijzonder 'portret' van Joop van Caldenborgh, de oprichter van Museum Voorlinden. Het is een stilleven van de klassieke veterschoenen die hij altijd draagt, glanzend gepoetst en met de veters zwierig omhoog springend. Zijn medewerkers herkenden 'Joop' er meteen in.

Lees ook: Lekker overzichtelijk, zo'n particulier museum

Museum No Hero is, net als Museum Voorlinden, een van de musea die onlangs door vermogende particulieren zijn opgericht. Prettig overzichtelijk en gelegen in een prachtige omgeving.

Deel dit artikel