Achter haar ‘fakking shine’ schuilt ook bij Famke Louise de pijn

Cultuur

Maaike Bos

Zangeres Famke Louise zat op haar negentiende al dicht bij een burn-out. © -
tv-recensie

Zondagavond ging de vierdelige documentaireserie over vlogger, model en zangeres Famke Louise op Videoland online. Het blijkt een open coming of age-portret van een stormachtige opkomst én de golf van haat die ze op sociale media over zich heen kreeg.

“Ik durf niet meer”, zegt Famke Louise (bijna 20) in de repetitie. Vroeger ‘had ze schijt’ en ging gewoon dat podium op. Maar sinds ze hele trays bier over zich heen kreeg en meisjes ‘kankerhoer’ naar haar schreeuwden, klapt ze dicht. Ze danst geremd. “Dit is saai hè”, aarzelt ze. Maar ze gáát door, al is het met een mental coach, zangles, dansles, een dj, een tourmanager, drie dagelijkse managers en nog meer hulptroepen.

De documentaire is gemaakt door fotograaf en filmmaker Elza Jo Tratlehner (de vrouw van rapper Vjeze Fur). Eerder dit jaar, toen ze nog Van Reenen heette, maakte Tratlehner haar regiedebuut met ‘Jolene’, een documentaire over een seksclub-barvrouw met een turbulent leven. Haar ongepolijste filmstijl, met onscherpe en slecht belichte beelden, maar wel overal bovenop, baarde opzien. Het paste bij haar rauwe onderwerp, vond ook collega Renate van der Bas. Sindsdien focust Elza Jo ‘op nieuwe heldinnen in de muziek en andere vrouwelijke rolmodellen’, schrijft ze op haar website.

Onscherp en van dichtbij

Famke Louise is zo iemand. De documentaire is een opnieuw onscherp, van dichtbij gefilmd, maar heel open coming of age-portret, van het meisje dat bekend is van haar stormachtige opkomst én de donderwolk van haat die ze op sociale media over zich heen kreeg. Famke hoopt dat mensen haar nu eindelijk een beetje met rust laten. Ik hoop met haar mee. Want o, wat doet dat meisje haar best, en wat moet ze vechten. “Jullie weten niks van m’n pijn / jullie zien alleen de fakking shine”, zingt ze met haar mix van Nederlands en Engels.

Haar managers hebben haar een ster gemaakt en haar zo volgeboekt dat ze oververmoeid is

Als tiener werd ze het vriendinnetje van Tim van Teunenbroek alias vlogger Snapking. Ze moest tegen haar zin meespelen in foute, seksueel getinte filmpjes. Haar relatie noemt ze nu met tranen in haar ogen ‘een trauma’. Die jongen stond begin oktober nog voor de rechter omdat hij een meisje mishandeld en tot seks gedwongen zou hebben, en daarvan filmpjes en naaktfoto’s verspreid.

Het lukte Famke met hem te breken, en ze werd zelf vlogger. Toen haar vader overleed in 2016 (zelfmoord, denken haar moeder en zij) vertelde ze in haar vlogs open over haar verdriet en kreeg reacties als ‘ik ben blij dat die kankervader van je dood is’. Waarom? Daar heeft de film ook geen antwoord op.

Het roer om

Op haar achttiende gooide ze het roer om en begon in de muziek. Haar allereerste single en videoclip ‘Op Me Monnie’ was meteen haar doorbraak met ruim tien miljoen views in de eerste vier maanden. Manager Leo (rapper Bizzey) weet nog hoe ze als ‘superschattig meisje’ bij hem in de studio kwam en zei dat ze Nederland wilde shockeren. “Ik dacht bij mezelf: als jij nu niet met haar gaat werken, gaat iemand anders er heel rijk mee worden”, bekent hij.

Haar managers hebben haar talent gezien en verwerkelijkt. Hun eigen portemonnee gevuld. Famke Louise een ster gemaakt, met een gloednieuwe Mercedes en eigen appartement. En: haar zo volgeboekt dat ze oververmoeid is. Nooit een dag vrij. Op haar negentiende al dicht bij een burn-out. Aan het eind van de documentaire neemt ze een drastisch besluit en ik kan alleen maar denken: you go girl!

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie. Meer columns leest u in het dossier.

Vlogger Famke Louise werd bekend bij het grote publiek nadat ze opeens begon te zingen. En er zijn meer vloggers die een muziekcarrière beginnen. Of de theaters ingaan. Of beginnen met acteren. De vloggeneratie slaat haar vleugels uit.