Aanwezig bij Rubens' begrafenis

cultuur

Peter van der Lint

© RV
Recensie

Het Belgische zangerscollectief Graindelavoix laat zich niet makkelijk in een hokje duwen. Projecten gaan vaak niet alleen over de uitgevoerde muziek alleen, maar gaan verbindingen met andere kunstvormen aan en hebben meer weg van performances. 

En dat leider Björn Schmelzer is opgeleid in de ethnomusicologie (studie van niet-westerse muziek) is duidelijk hoorbaar in de zangstijl van het tiental, waarin rauwe klanken aan elkaar worden gelast met schmierderig klinkende glijertjes die in de Britse koorcultuur absoluut taboe zijn. 

Lees verder na de advertentie
Projecten gaan vaak niet alleen over de uitgevoerde muziek alleen, maar gaan verbindingen met andere kunstvormen aan en hebben meer weg van performances

Het nieuwste project probeert de omstandigheden rondom de begrafenis van Peter Paul Rubens op 2 juni 1640 in de Antwerpse Sint Jacobskerk te reconstrueren. Helemaal zeker is het niet, maar de beste kandidaat voor de toen uitgevoerde muziek is Orazio Vecchi's Requiem voor acht stemmen, uitgegeven door de Antwerpse muziekdrukker Phalèse. Vecchi zelf stierf al in 1605 en zijn muziek staat nog op de drempel tussen Renaissance en Barok en lijkt eigenlijk niet zo te passen bij een zó uitbundig barokke schilder als Rubens. 

Maar Schmelzer legt in het booklet prima uit waarom dat is en legt een opvallend verband met rouwkleding aan het begin van de 19de eeuw op het eiland Wieringen (zie foto op de hoes). Allemaal al net zo interessant als de uitvoering zelf waarin Graindelavoix zich weer lekker van zijn bizarste kant laat horen.

Klassiek
Graindelavoix
Orazio Vecchi Requiem (Glossa)
****

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie
Projecten gaan vaak niet alleen over de uitgevoerde muziek alleen, maar gaan verbindingen met andere kunstvormen aan en hebben meer weg van performances