Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hiphoppende dwergen? Niets is te gek in deze fantasierijke dansvoorstelling

Cultuur

Sander Hiskemuller

© Fotograaf: Michel Schnater
Theaterrecensie

Junior Company en ISH
Grimm
★★★★

'Grimm' speelt in een sprookjesbos waar klassiek ballet en urban dance als vanzelfsprekend samengaan. Een meute sprookjesfiguren bevolkt deze donkere en wrede familievoorstelling.

Lees verder na de advertentie

Zeg Roodkapje waar ga je henen? En is dat Doornroosje? Deze en andere figuren uit de sprookjes van de gebroeders Grimm komen voorbij in de zinderende familievoorstelling van de Junior Company van Het Nationale Ballet en urban danstheatergroep ISH. 'Grimm' is zonder twijfel de fantasierijkste dansvoorstelling van dit theaterseizoen.

De twee gezelschappen, hemelsbreed verschillend in stijl en type dansers (grof gezegd klassiek versus streetwise), snuffelden eerder al eens aan elkaar in 'Narnia' (2015). In Grimm staat de versmelting van hiphopdans en klassiek ballet vanzelfsprekend in dienst van het verhaal. Dat is gebaseerd op zo'n beetje het hele Grimm-oeuvre en is uitstekend gemonteerd en nergens oubollig.

De dwerg Dommel glijdt moeiteloos in een balletspagaat om naar dromenland te vertrekken en Assepoester whackt zich een hoedje om een opdringerige prins van zich af te schudden

Vier knappe prinsen

Twee broers belanden via een videogame in een sprookjesbos en komen daar allerlei personages tegen. Die komen in het geweer tegen de boze heks die de heerschappij wil over de vier koninkrijken. Ze zal de macht op magische wijze verkrijgen als ze vier knappe prinsen aan Sneeuwwitje, Assepoester, Doornroosje en Rapunzel weet te koppelen. Daar steken de broers een stokje voor.

Het decor bestaat uit projecties die zó uit videogames lijken te komen. Ze maken het mogelijk in no time te schakelen tussen sappig lentebos en heksenwoud, waar stoom uit onheilspellende spelonken opstijgt. De epische muziek van Scanner houdt de vaart erin. Er wordt heen en weer gezapt tussen scènes die bol staan van geinige details.

© Fotograaf: Michel Schnater

Knap is dat de dans, niet de actie, leidend blijft. De Grote Boze Wolf, hier hulpje van de heks, verorbert Roodkapje met de schokkerige bewegingen uit de hiphopstijlen popping en locking. De slaperige Dommel, een van de zeven dwergen, glijdt moeiteloos in een balletspagaat om naar dromenland te vertrekken. En Assepoester whackt zich een hoedje (whacking is een urban stijl met volop armbewegingen) om een opdringerige prins van zich af te schudden. En als de heks ten slotte wordt genekt, stort ze ter aarde in een death drop, de dramatische doodsmak die door vogue-dansers wordt uitgevoerd.

Geen watje

Het goede overwint, dat kan niet anders in een sprookje. Met een knipoog houden de makers Ernst Meisner en Marco Gerris die boodschap overeind. Net als bij de gebroeders Grimm ligt hier het accent op het duistere en het wrede, wat voor de jongste kids te eng kan zijn. Maar de symboliek blijkt tijdloos en de kracht ervan universeel; er wordt lustig gestrooid met giftige appels en de onderliggende seksuele lading die veel sprookjes kenmerkt, krijgt vorm via swingende heupen. 

De behandeling van de kwestie 'wie krijgt wie?' is ontzettend geestig. De vrouwen hebben de broek aan. Deze Assepoester is bepaald geen watje.

Ook de diehard-balletliefhebber komt aan zijn trekken, met citaten uit klassieke sprookjesballetten. Nieuwsgierig hoe vier hiphopdwergen de beroemde pas de quattre uit 'Zwanenmeer' dansen? Grijp je kans!

Springplank naar succes

'Grimm' markeert vijf jaar Junior Company van Het Nationale Ballet. Het gezelschap geeft talent een springplank naar een professionele carrière. Het succes zal artistiek directeur Ernst Meisner hebben verrast: 47 talenten hebben inmiddels hun debuut gemaakt, 22 van hen stroomden door naar het volwassen Nationale Ballet. Zo ook publiekslieveling Michaela DePrince, die werd geadopteerd vanuit Sierra Leone, waar een oorlog woedde. Haar autobiografie 'Taking Flight: from War Orphan to Star Ballerina' wordt verfilmd met popdiva Madonna als regisseur. Braziliaan Daniel Robert Silva groeide op in een favela en kreeg dankzij een balletcontract zicht op een betere toekomst. Andere dansers die hier begonnen: Sho Yamada (Japan), Joseph Massarelli (VS), Jessica Xuan (China), Riho Sakamoto (Japan), Yuanyuan Zhang (China) en Martin ten Kortenaar (Canada).

Grimm is op tournee tot en met 27 mei, meer informatie op operaballet.nl

Elke week bespreken onze recensenten nieuwe voorstellingen. Hun bevindingen vindt u in dit dossier: trouw.nl/theaterrecensies.

Deel dit artikel

De dwerg Dommel glijdt moeiteloos in een balletspagaat om naar dromenland te vertrekken en Assepoester whackt zich een hoedje om een opdringerige prins van zich af te schudden