Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

‘Us’ is een uitstekende horrorsatire over de Amerikaanse nachtmerrie

Cultuur

Ronald Rovers

Horror en humor zijn perfect in balans. © filmdepot
Filmrecensie

Us
Regie: Jordan Peele 
Met Lupita Nyong'o, Winston Duke, Elisabeth Moss
★★★★☆

‘Us’ is een perfecte horrorsatire op de Amerikaanse samenleving van hebbers en niet-hebbers. Tegenover de glanzende bovenwereld van geluk, succes en bezit zet de film een onderwereld van verworpenen die als schuifelende zombies buiten bereik van daglicht in de duizenden kilometers tunnels onder het oppervlak van de Verenigde Staten leven. ‘Us’ moet je zien als een groteske metafoor voor een samenleving waarin een rijke bovenlaag kan bestaan bij de gratie van een onderdrukte onderlaag, zonder dat ze van elkaars bestaan weten. De bijsluiter: bloed vloeit en botten worden gekraakt, maar de film verliest nergens z’n gevoel voor humor. Horror en humor zijn perfect in balans.

Lees verder na de advertentie
Bloed vloeit en botten worden gekraakt, maar de film verliest nergens z’n gevoel voor humor

‘Us’ begint met een scène waarin die onder- en bovenwereld elkaar voor het eerst ontdekken. Dat wil zeggen, in een spiegelpaleis op een kermis in 1986, waar de kleine Adelaide Wilson zichzelf in een spiegel denkt te herkennen. Alleen, het blijkt geen spiegel. Wat ze ziet is een griezelige kopie van zichzelf. Een dubbelganger. Wat zich daar vervolgens afspeelt zien we niet, maar kort daarna verplaatst de film zich naar het heden, waar een volwassenen Adelaide met haar gezin vakantie viert.

Ze hebben het duidelijk goed. Adelaide heeft alleen wel een unheimisch gevoel en niet zonder reden. ’s Avonds verschijnen een man, een vrouw en twee kinderen op de oprit: een exacte kopie van haar eigen gezin. Wat zich dan ontspint kunnen we misschien het best omschrijven als de dag des oordeels, de dag waarop de onderwereld verhaal komt halen.

Onderdrukkers en onderdrukten

Jordan Peele’s vorige satire ‘Get Out’ (2017) ging over het verborgen racisme van een witte bovenlaag die met de mond begaan is met gelijkheid, maar in werkelijkheid elke zwarte eigenheid en identiteit de kop in wil drukken en volledige assimilatie eist. ‘Us’ gaat in zekere zin ook over de verhouding van zwart versus wit – want had de een ooit zo rijk kunnen worden zonder de onderdrukking van de ander – maar de eigenlijke focus ligt op onderdrukkers en onderdrukten, of ze nou zwart of wit zijn.

Je kunt ‘Us’ prima slechts als horrorvermaak bekijken, maar wat Peele hier eigenlijk doet, is een fundamentele onvrede verbeelden. In onze maatschappij leven dubbelgangers niet letterlijk onder de grond achter het glas van een spiegelpaleis, waar ze een ranzige, afgekloven versie krijgen voorgeschoteld van de levens boven. Maar wel figuurlijk. Ons spiegelpaleis is de tv, waarop mensen zich dag in dag uit kunnen vergapen aan de levensstijlen van de hebbers, zonder er toegang toe te hebben.

En toch is dit geen oproep tot een revolutie. Dit is niet us versus them. Peele koos voor dubbelgangers omdat hij wil zeggen: we lijken op elkaar. Zie dat.

Filmrecensies 

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.

Deel dit artikel

Bloed vloeit en botten worden gekraakt, maar de film verliest nergens z’n gevoel voor humor