Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'The Reports on Sarah and Saleem' zuigt je mee in een duister labyrint

Cultuur

Belinda van de Graaf

Sarah en Saleem raken steeds verder in het nauw. © -
Recensie

The Reports on Sarah and Saleem
Regie: Muayad Alayan
Met Sivane Kretchner en Adeeb Safadi.
★★★

Overspeldrama's zijn er zat. Het bijzondere aan 'The Reports on Sarah and Saleem' is dat de film zich afspeelt in een verdeelde stad. De Joodse Sarah runt een café in West-Jeruzalem. De Palestijnse Saleem woont in het oostelijke deel van de stad, en doet als koerier regelmatig Sarahs café aan. Zo hebben de twee elkaar een tijdje geleden ontmoet, maar verder dan een stiekeme vrijpartij in zijn busje zijn ze nooit gekomen. 

Lees verder na de advertentie

Het verlangen om gewoon eens samen een drankje te drinken, is inmiddels zo groot, dat ze het er tijdens een ritje naar Bethlehem op wagen. Ze vertonen zich samen in het openbaar, wanen zich onbespied, en dat is precies het moment waarop het misgaat. In een oogwenk staat zowel de Palestijnse als de Israëlische veiligheidsdienst bij Saleem op de stoep.

De Palestijnse regisseur Muayad Alayan, die zelf als tiener de tweede Intifada meemaakte en het gevoel van chaos en onveiligheid aan den lijve ondervond, laat aan de hand van een onmogelijke liefde heel mooi de spanningen tussen de verschillende inwoners van de stad voelen. 

De hoop is uiteindelijk gevestigd op de vrouwen in het verhaal

Duister labyrint

De affaire tussen Sarah en Saleem staat niet op zich, maar krijgt een gevaarlijke politieke dimensie. Dat komt doordat er nauwelijks een persoonlijk leven mogelijk is. Niet alleen de sociale controle in de verschillende wijken is groot, er is ook verregaande staatssurveillance.

Sarah en Saleem raken steeds verder in het nauw, en vooral als Sarahs echtgenoot, een officier in het Israëlische leger, lucht krijgt van de zaak, moet Saleem vrezen voor zijn leven. 

Het op feiten gebaseerde drama, dat op het afgelopen filmfestival van Rotterdam werd bekroond met de publieksprijs, krijgt in handen van Alayan steeds meer trekken van een spionagethriller. De twee geliefden worden een duister labyrint ingezogen waaruit nauwelijks meer valt te ontsnappen. De hoop is uiteindelijk gevestigd op de vrouwen in het verhaal, de enigen die - hoe problematisch ook - genegen zijn elkaar de hand te reiken.

Elke week bespreken onze recensenten de nieuwste films. Hier leest uhun recensies.

Deel dit artikel

De hoop is uiteindelijk gevestigd op de vrouwen in het verhaal