Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

‘Talpa werkt op gespannen voet met de privacywet’

Cultuur

Redactie

© ANP

Het mediabedrijf Talpa koppelt op grote schaal privégegevens van bezoekers van de websites en apps aan elkaar. De manier waarop ze daarvoor toestemming vragen, staat op gespannen voet met de privacywet, zegt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tegen het Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, Follow the Money en De Groene Amsterdammer. 

De media onderzochten welke data het groeiende concern van John de Mol allemaal verzamelt met de op dit moment 23 websites en tien apps. De conclusie: naam, adres, leeftijd, werkgever, getoonde interesses, inkomen - Talpa wil het allemaal weten. Met al die gekoppelde gegevens kunnen ze beter gerichtere advertenties verkopen, een businessmodel waar ook bedrijven als Google en Facebook op draaien. Talpa zegt te beschikken over persoonsgegevens van 7,5 miljoen Nederlanders. 

Lees verder na de advertentie

Volgens het bedrijf gebeurt alles binnen de lijnen van de privacywet. De AP, die benadrukt alleen in algemeenheid te kunnen spreken en niet specifiek op de kwestie Talpa in te kunnen gaan, ziet wel wat pijnpunten. Zo wordt er in de privacyverklaring gesproken over het delen van data ‘met derden’. Volgens de privacywet moet een gebruiker weten wie die derden zijn. 

Volgens het bedrijf gebeurt alles binnen de wet

Talpa bezit onder meer de zenders van SBS en radiostations als 538 en Sky Radio. Ook kocht De Mol onlangs het persbureau ANP en bezit hij verschillende websites, zoals Kijk.nl. 

Lees ook: 

Eerste halfjaar van de nieuwe privacywet levert ruim 7000 klachten op

Sinds de invoering van de nieuwe privacywet, kwamen er dik 7000 klachten en tips binnen over vermeende schendingen.  Privacy staat plots hoog op de agenda’s, concludeert de waakhond zelf op basis van die cijfers.

Gericht adverteren wordt steeds normaler

Na Google en Facebook gaat ook KPN advertenties op maat aanbieden. Op televisie. ‘Onherroepelijk worden reclames almaar gerichter op de interesses van de consument.’

Wat voert John de Mol toch in zijn schild?

Mediamagnaat John de Mol trekt de ene na de andere presentator weg bij zijn concurrenten. Wat voert hij in zijn schild? Een profiel.

Deel dit artikel

Volgens het bedrijf gebeurt alles binnen de wet