Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Rel bij Rolling Stonesconcert in Kurhaus werd in scène gezet'

Home

Edwin van Sas

De Rolling Stones traden op 8 augustus 1964 op in het Kurhaus, maar moesten het concert voortijdig staken toen er rellen uitbraken in de zaal. © Hollandse Hoogte / Maria Austria Instituut

De rellen tijdens het concert van The Rolling Stones in 1964, waarbij de Kurzaal in het Scheveningse Kurhaus door een uitzinnige menigte werd afgebroken, zijn gearrangeerd. Dat schrijft Aad van Toor, bekend als de acrobaat van Bassie & Adriaan, in zijn autobiografie.

‘Veldslag in Kurzaal’, ‘De opstand der horden’ en ‘Waanzinnige jeugd vernielde Kurhaus’ kopten de kranten daags na het concert van The Stones. De zittingen van stoelen vlogen door de zaal, mensen hingen in de gordijnen en aan de peperdure kroonluchters. De politie moest te paard het iconische Scheveningse hotel binnentreden om de orde te herstellen. 

Lees verder na de advertentie

Het legendarische optreden op zaterdag 8 augustus 1964, dat amper tien minuten duurde omdat Mick Jagger en de andere bandleden in paniek het Kurhaus ontvluchtten, ging de geschiedenis in als een ijkpunt van de rebelse sixties. Maar die geschiedenis dient volgens Aad van Toor herschreven te worden: de escalatie ontstond niet spontaan, maar werd aangewakkerd door een groep opgetrommelde rouwdouwers.

Popconcerten in Nederland waren brave bijeenkomsten. Dat moest veranderen.

Dick Harris

Aanstichter van de rellen zou Dick Harris zijn geweest. Hij werkte als goochelaar, jongleur en pianist in de zogeheten schnabbeltoer die na de oorlog ontstond. Met de opkomst van de televisie werd Harris tv-regisseur van onder meer Rudi Carrell, van wie hij later ook de manager en adviseur werd. Harris was een markant persoon - zo vluchtte hij een jaar naar de Filippijnen vanwege belastingproblemen en werkte hij als croupier in Frankrijk - maar overleed in 2010 in eenzaamheid in Den Haag. Hij lag dagen dood in huis voordat de politie hem vond.

Van Toor, die op de bewuste augustusavond in ’64 met zijn acrobatennummer optrad in de Rudi Carrell-show in het tegenover het Kurhaus gelegen Circustheater, sprak die avond een paniekerige Harris. Hij vertelde dat iemand van de tv gevraagd had of hij Hagenezen kende die voor een relletje konden zorgen. In Nederland waren popconcerten - in tegenstelling tot Engeland - een brave bedoening en daar moest maar eens verandering in komen, was het idee. “Dick, die in Den Haag woonde, kende heel veel van dat soort jongens en ze bleken wel heel goed in hun ‘werk’ te zijn. De rel was zo groot geworden dat Dick ons smeekte nooit iemand te vertellen wat hij ons zojuist had verteld”, aldus Van Toor in zijn memoires.

De gepensioneerde acrobaat is ervan overtuigd dat dit stukje pop­ge­schie­de­nis herschreven dient te worden.

Popgeschiedenis

Wie de geheimzinnige opdrachtgever van Harris was is, weet Van Toor niet. Oud-Telegraafjournalist Henk van der Meijden, producent van opnames die van het Kurhausconcert zijn gemaakt en een bekende van Harris, ontkent desgevraagd in alle toonaarden dat hij de indirecte aanstichter van de rellen was. Hij kan zich de lezing van Van Toor moeilijk voorstellen.

De gepensioneerde acrobaat staat het gesprek met Harris echter nog levendig voor de geest en is ervan overtuigd dat dit stukje popgeschiedenis herschreven dient te worden, vertelt hij vanuit zijn huis in Zuid-Spanje. “Ik kende Dick goed en hij zei altijd onverbloemd de waarheid. Door de manier waarop hij die avond in paniek was, terwijl het een hele rustige en stabiele man was, twijfel ik er geen moment aan of hij de waarheid sprak.”

Deel dit artikel

Popconcerten in Nederland waren brave bijeenkomsten. Dat moest veranderen.

De gepensioneerde acrobaat is ervan overtuigd dat dit stukje pop­ge­schie­de­nis herschreven dient te worden.