Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Netflixisering' past in een taaltrend

Home

Ton den Boon

Metaforen uit de wereld van informatie en entertainment doen het goed. © EPA
taal

De 'netflixisering' van de maatschappij: volgens Paul Depla is daar de 'ineenstorting' van de PvdA aan te wijten, stond gisteren in Trouw.

Netflix is een streamingdienst waarmee ieder voor zich zijn ideale tv-serie of film kan kijken, maar Depla gebruikt het hiervan afgeleide woord netflixisering als metafoor voor 'het ontstaan van groepjes die in hun eigen informatiebubbel leven', voor 'het uiteenvallen van de samenleving' en voor 'een versplinterde verzuiling'.

Lees verder na de advertentie

Zo'n metafoor oogt hip en eigentijds, maar werkt hij ook? Kan de traditionele PvdA-achterban de vertaalslag maken van een metafoor waarmee ze niet vertrouwd is, naar wat daarmee wordt bedoeld? Ik betwijfel het.

We hebben al eerder gezien dat merknamen werden omgevormd tot metaforen

Wel past zo'n metafoor in een taaltrend. We hebben al eerder gezien dat merknamen werden omgevormd tot metaforen. Zo hebben we weet van de 'googlificatie' van informatie en de 'vertwittering' van het politieke debat. En 'facebookisering', een metafoor die verwijst naar het ontstaan van groepjes mensen in hun eigen informatiebubbel, was een paar jaar geleden wat nu netflixisering heet.

Opvallend is dat deze metaforen zijn afgeleid van merknamen uit de wereld van informatie en entertainment. Blijkbaar spreken zulke nieuwe industrieën meer tot de verbeelding dan oude, want 'unileverisering' en 'vershelling' hebben we nog niet aangetroffen. Overigens raken van merknamen afgeleide metaforen slechts zelden echt ingeburgerd. Zal netflixisering wel beklijven? Of wijt de PvdA haar problemen binnenkort weer, wat minder catchy geformuleerd, aan de 'versplintering van de maatschappij'? 

tdb@taalbank.nl



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
We hebben al eerder gezien dat merknamen werden omgevormd tot metaforen