De mooiste momenten zijn Lee Israels ontmoetingen met de armetierige bon vivant Jack Hock. © x
Filmrecensie

Can You Ever Forgive Me
Regie: Marielle Heller
Met Melissa McCarthy, Richard E. Grant, Dolly Wells
★★★★☆

Ooit stond schrijfster Lee Israel in de bestsellerlijst van The New York Times. Dat betekent toch iets, vraagt ze bijna wanhopig aan haar uitgever. Maar het betekent niks. Zoals voor zoveel dingen geldt, ben je zo goed als je laatste prestatie. En op jouw laatste boeken, zegt haar uitgever doodleuk, zit niemand te wachten.

Israels nieuwe biografie van een lang vergeten artiest zal het op de bestsellerlijsten inderdaad moeilijk krijgen tegen de Tom Clancy’s en de quasi-erotische ondeugendheid die het daar zo goed doen. ‘Can You Ever Forgive Me’ is gebaseerd op de gelijknamige autobiografie van Leonore Carol ‘Lee’ Israel, een Amerikaanse schrijfster die in 2014 overleed. Ook in werkelijkheid had Israel slechts bescheiden succes en worstelde ze om te overleven.

Dit is een film over eenzaamheid, in een stijl die net zo bescheiden is als de hoofdpersoon

In de film loopt ze maanden achter met de huur en het enige levende wezen waar ze iets om geeft, haar kat, is ziek. De dierenarts wil niets doen voordat ze een openstaande rekening betaalt. Haar leven kabbelt zo door tot ze bij zichzelf een nieuw talent ontdekt: het vervalsen van brieven van beroemde schrijvers. Ze blijkt zo goed in het imiteren van schrijfstijlen dat ze een tijdlang van de vervalsingen kan leven. Tot de FBI haar op het spoor komt.

Melissa McCarthy speelt Lee Israel met precies genoeg vechtlust maar vooral ook met de stille wanhoop die de rol zo tragisch maakt. Ze is terecht voor een Oscar genomineerd (net als Richard E. Grant voor zijn bijrol van Jack Hock) maar een rol als deze legt het in een prijzenshow af tegen het acteren met een grote A. Dit is het soort rol dat z’n personage klein en kwetsbaar maakt.

Prachtig tragisch

Het heeft ook iets prachtig tragisch dat deze vrouw een doel vond in zich voordoen als iemand anders. Dit is geen spannend verhaal over bedrog en het uit handen blijven van opsporingsdiensten. ‘Can You Ever Forgive Me’ is een film over eenzaamheid, in een stijl die net zo bescheiden is als z’n hoofdpersoon.

Misschien was haar alcoholisme ook wel een manier om zichzelf uit te wissen, er niet te zijn. Het was in ieder geval een manier om niks meer te voelen. De mooiste momenten, althans de momenten waarop je blij bent dat ze in ieder geval iemand tegenkomt, zijn haar ontmoetingen met de armetierige bon vivant Jack Hock. Twee mensen die zich herkennen in elkaars worsteling om te overleven en elkaar vinden in de drank.

Ik moest denken aan deze regels uit het liedje ‘Wish You Were Here’ van Pink Floyd. How I wish/How I wish you were here/We’re just two lost souls swimming in a fish bowl/Year after year.

Filmrecensies

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.