Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'I Am Not a Witch': onvergetelijke beelden van vrouwen in een heksenkamp

Cultuur

Remke de Lange

© rv
Recensie

I Am Not a Witch
Regie: Rungano Nyoni
Met Margaret Mulubwa, Henry B.J. Phiri, Nancy Murilo 
★★★★

Rungano Nyoni maakte zich zo kwaad over het geloof in hekserij in hedendaags Zambia, dat ze er een film over maakte. In 'I Am Not a Witch' wordt een achtjarig meisje verbannen naar een kamp vol heksen die vastzitten aan lange linten. Anders vliegen ze weg.

Lees verder na de advertentie
Regisseur Nyoni koos niet voor een activistische, maar voor een bijna lichtvoetige en absurdistische aanpak

Zelf een Zambiaanse, opgegroeid in Wales, had Nyoni al goed ontvangen korte films gemaakt toen ze het scenario schreef voor dit speelfilmdebuut. Daarvoor kreeg ze eerder dit jaar een Bafta Award. Research deed ze in een van de heksenkampen in Ghana, waar vooral weduwes worden 'beschermd tegen agressie'. Genoeg reden voor boosheid, maar Nyoni koos niet voor een activistische, maar voor een bijna lichtvoetige en absurdistische aanpak.

Shula is een ernstig, stil meisje. Sinds haar komst in een dorpje zijn er 'veel rare dingen gebeurd', zo hoort de plaatselijke politiechef. Een hoge ambtenaar met een dikke villa ontfermt zich over het beschuldigde kind en laat Shula opdraven bij rechtszaken en televisieshows. Verbazingwekkende gebeurtenissen volgen, waaronder bezoekjes aan het heksenkamp van toeristen die nieuwsgierig, met mobieltje, vanachter de hekken toekijken.

Sprookjesachtige beelden

Ook Nyoni zelf kijkt met een buitenstaandersblik, onderstreept door westerse muziek op de soundtrack, van Estelle tot Vivaldi. Met droge humor en sprookjesachtige beelden laat zij zien hoe sociaal ongenoegen, ongeletterdheid en misogynie kunnen leiden tot een onvergetelijke beeld: een groep vrouwen op een oranje laadwagen, hun linten rond enorme klossen gewikkeld.

Elke week de nieuwste films besproken door onze recensenten. 

Deel dit artikel

Regisseur Nyoni koos niet voor een activistische, maar voor een bijna lichtvoetige en absurdistische aanpak