Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Egyptische roadmovie met een glansrol voor een leprapatiënt

Cultuur

Belinda van de Graaf

Beshay verlaat de leprakolonie. © tr beeld
recensie

Yomeddine
Regie: A.B. Shawky
Met Rady Gamal en Ahmed Abdelhafiz.
★★★★☆

Het lijkt wel een bijbels tafereel: een lepralijder en een weesjongen die met een ezeltje Egypte doorkruisen. Toch speelt ‘Yomeddine’ gewoon in het hier en nu. Hoofdrolspeler Rady Gamal komt uit een werkelijk bestaande leprakolonie in het noorden van Egypte. Hij is al lang genezen van lepra, maar omdat zijn gezicht en handen door de ziekte zijn misvormd, verkiest hij het in de kolonie te blijven wonen. En hij is niet de enige die zich liever onttrekt aan de blikken van de buitenwereld.

Lees verder na de advertentie

Daarom is het ook zo speciaal dat Gamal de hoofdrol speelt in een avondvullende speelfilm. Als analfabete leprapatiënt die niet eerder acteerde zet hij met overtuiging een onvergetelijk karakter neer. Gamal speelt de volwassen Beshay die als jongetje bij de poort van de leprakolonie werd afgezet en zijn familie nooit meer heeft gezien.

Na vele omzwervingen wordt het duo opgevangen door andere ver­schop­pe­lin­gen, zoals ‘de kleine man’ en ‘de beenloze man’

In balans

Op een dag besluit hij om samen met het Nubische weesjongetje Obama en het ezeltje Harby op zoek te gaan naar zijn familie in het zuiden. ‘Yomeddine’ bevat daarmee alle ingrediënten voor een melodrama, ware het niet dat de Egyptische regisseur A.B. Shawky, opgeleid in New York, de teugels strak in handen heeft. Heel mooi hoe hij tragedie en komedie in balans houdt. Soms roept zijn Egyptische roadmovie zelfs herinneringen op aan een Chaplin-klucht. 

Beshay wordt onderweg bestolen, bespot en beschimpt. Maar met opgewekt gemoed vervolgt hij zijn weg, de zuidwaartse kronkelingen van de Nijl volgend. Fantastisch is hoe het duo na vele omzwervingen wordt opgevangen door andere verschoppelingen zoals ‘de kleine man’ en ‘de beenloze man’. Het zijn deze ‘freaks’, zoals ze worden genoemd, die de dag des oordeels (in het Arabisch: yomeddine) memoreren. Het is de dag waarop iedereen als gelijke zal worden gezien en zal worden beoordeeld op zijn daden, niet op zijn uiterlijk.

Je ziet hoe Beshay troost vindt bij andere sociale paria’s die zich met veel inventiviteit en humor door het leven slaan. Het raakt je diep. Niet zo verwonderlijk dat de 33-jarige regisseur met zijn debuut vorig jaar meteen een ereplekje kreeg in de competitie van Cannes en als Egyptische Oscarkandidaat naar voren werd geschoven.

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.

Deel dit artikel

Na vele omzwervingen wordt het duo opgevangen door andere ver­schop­pe­lin­gen, zoals ‘de kleine man’ en ‘de beenloze man’