Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

‘Burning’ krijgt mystieke dimensies

Cultuur

Belinda van de Graaf

© TRBEELD
Recensie

Burning
Regie: Lee Chang-dong
Met Ah-in Yoo, Jong-seo Jun en Steven Yeun

De Zuid-Koreaanse regisseur Lee Chang-dong trekt je met zijn film een wereld in waarin je gedwongen wordt continu alert te zijn. ‘Burning’ kruipt onder je huid en blijft daar branden.

Lees verder na de advertentie

Als je honger hebt, verlang je naar eten. Als je grote honger hebt, ben je op zoek naar naar de betekenis van het leven. ‘Burning’ is een film die vooral over het laatste gaat, het zoeken naar betekenis. Het is een film die tussen de regels door filosofeert, bijvoorbeeld over zoiets als kleine en grote honger hebben. Lee Chang-dong kan dat als geen ander: je aan het denken zetten. 

Voor Burning ging hij te rade bij een kort verhaal van Haruki Murakami, ‘Barn Burning’. Het is geen strakke bewerking, meer het uitgangspunt voor een fabuleus mysterie, dat op het filmfestival in Cannes werd bekroond met de prijs van de internationale filmkritiek. Hoofdpersoon is een jonge koerier in Seoul, Jongsu, die een grote droom heeft: romanschrijver worden. Lee Chang-dong weet wat dat betekent. Voordat hij doorbrak als regisseur, was hij zelf een gevierd romanschrijver in Zuid-Korea. Ook was hij een tijdje minister van cultuur. 

Armoede en rijkdom spelen een prominente rol, maar ook realiteit en droom

Wat Jongsu in Burning meemaakt, moet je misschien niet al te letterlijk nemen. Wellicht speelt de ontmoeting met de vrolijke Haemi zich wel af in zijn hoofd. Haemi spreekt Jongsu aan op straat. Ze drinken een biertje, roken een sigaretje en als Haemi in het café een kleine pantomime-act opvoert, is hij verkocht. Ze brengen een nacht door in haar eenkamerappartement van twee bij twee meter en als Haemi voor een droomreis naar Afrika vertrekt, past hij op haar kat. Daarbij is het de vraag of Haemi wel echt bestaat, of de kat wel echt bestaat en of Jongsu het niet allemaal achter zijn schrijftafel heeft verzonnen. De mysteries stapelen zich op.

Driehoeksrelatie

Als Haemi terugkeert met een zekere Ben die ze in Nairobi heeft ontmoet, ontstaat een gespannen driehoeksrelatie. Ben is jong en rijk maar niemand weet precies wat hij doet. Hij is de Great Gatsby in het verhaal, de rijkaard die voor de lol plantenkassen in de fik steekt. Hij wordt gespeeld door Steven Yeun, een van de sterren uit de zombieserie ‘The Walking Dead’. Misschien is Ben hier wel de wandelende dode. 

Armoede en rijkdom spelen een prominente rol, maar ook realiteit en droom, waarheid en verbeelding. En zo trekt Lee Chang-dong je een wereld in waarin je gedwongen wordt continu alert te zijn. Is wat je ziet de werkelijkheid? En als je iets niet ziet, betekent het dan dat het niet bestaat? Burning reflecteert op de wereld waarin we leven, op het gevoel dat er iets niet in orde is. Er is veel boosheid, woede misschien wel, en toch kunnen we niet goed de vinger leggen op het probleem. Op de radio horen we Trump praten. Het is een flard. Hij zegt iets over ‘de hervorming van ons immigratiesysteem’. 

Dans van de Grote Honger 

Een van de allermooiste scènes speelt zich af op de grens van Zuid- en Noord-Korea, waar Jongsu woont. Haemi danst, beneveld door marihuana, de Dans van de Grote Honger. Burning krijgt hier mystieke dimensies. Het is een film die je niet licht vergeet, die onder je huid kruipt, en daar blijft branden.

Elke week worden de nieuwst films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.

Deel dit artikel

Armoede en rijkdom spelen een prominente rol, maar ook realiteit en droom