Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Bad Times at the El Royale' is visueel in orde, maar geslaagd? Niet echt

Cultuur

Remke de Lange

© TRBEELD
RECENSIE

Bad Times at the El Royale
Regie: Drew Goddard
Met Jeff Bridges, Cynthia Erivo, Dakota Johnson, Jon Hamm.
★★★☆☆

In een wat verlopen motel, precies op de grens tussen Californië en gokstaat Nevada, arriveren vier gasten. Deze vier, en de jonge receptionist, hebben elk zo hun eigen, macabere, geheimen. Niet iedereen overleeft de nacht.

Lees verder na de advertentie

‘Bad Times at the El Royale’ is zo’n film waarbij het plezier van het maken afspat. Scenarist Drew Goddard zal handenwrijvend en hardop grinnikend aan het scenario met z’n vreemde wendingen hebben gezeten. Als regisseur zal hij zich op de filmset hebben vastgebeten in de details van de fraaie openingsscène, waarin een man met hoed in een van de kamers op vernuftige wijze een tas verstopt. 

Scenarist Drew Goddard zal handenwrijvend en hardop grinnikend aan het scenario met z’n vreemde wendingen hebben gezeten

Het motel, waar de staatsgrens tussen Californië en Nevada met een rode lijn op de vloer dwars doorheen loopt, is een curieus universum in diep verzadigde kleuren. In de verlaten bar waar een flinke jukebox voor wat warmte zorgt, schenkt de vergeetachtige priester (Jeff Bridges) zelf maar een drankje in voor de soulzangeres met gele pumps en plak­wimpers (musicalster Cynthia Erivo in een erg leuke rol). 

Zij zal de sombere setting keer op keer oplichten met motownklassiekers als ‘You Can’t Hurry Love’. Buiten, in de stromende regen, klopt ondertussen de stofzuigerverkoper (Jon Hamm) aan bij de vrouw (Dakota Johnson) die duidelijk met rust gelaten wil worden. 

Tarantino-achtige ode

Stukje bij beetje zal filmmaker Goddard (‘The Cabin in the Woods’) hun achtergrond prijsgeven, in een vertelstijl die met geluidseffecten en duistere gangen soms knipoogt naar het werk van David Lynch (‘Twin Peaks’), en met bonte jaren zestig aankleding en hard geweld een Tarantino-achtige ode brengt aan pulpthrillers. 

Levert het een geslaagde film op? Niet echt. Visueel mag Goddard zijn zaakjes op orde hebben, de verhaallijnen krijgt hij niet soepel aan elkaar gebreid. Tegen de tijd dat Chris Hemsworth na dik twee uur met ontbloot bovenlijf voor een operatesk bloederige finale komt zorgen, is het enthousiasme voor de sterke start al een beetje weggeëbd.

Elke week de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest ze hier.

Deel dit artikel

Scenarist Drew Goddard zal handenwrijvend en hardop grinnikend aan het scenario met z’n vreemde wendingen hebben gezeten