Filmrecensie The Dead Don't Die

Zombiefilm van Jarmusch is op zijn hoogst vermakelijk

Iggy Pop als ‘Male Coffee Zombie’ in Jim Jarmuschs horrorfilm ‘The dead don't die’.

The Dead Don’t Die
Regie: Jim Jarmusch
Met Tilda Swinton, Jim Jarmusch, Adam driver, Selena Gomez
★★★☆☆

Na het tamelijk onverteerbare ‘Paterson’, over een dichtende buschauffeur die overal om zich heen poëzie ziet en dat vervolgens niet voor zich kan houden, is Jim Jarmusch met ‘The Dead Don’t Die’ terug bij zijn vertrouwde pessimisme. En levert meteen maar een zombiefilm af. Sowieso zijn de ‘ondoden’ altijd al een fascinatie geweest van Jarmusch. In zekere zin is ‘Dead Man’ uit 1995 met Johnny Depp de meest wezenlijke Jarmuschfilm: de hele film gaat over de reis van een stervende man naar de geestenwereld. Dat is het beeld achter veel van z’n films en dat is vermoedelijk het beeld dat Jarmusch heeft van onze tijd op aarde.

Zijn verhalen gaan altijd over mensen die buiten de samenleving staan, die zich niet onderwerpen aan het ritme van prikklokken en die bij voorkeur ’s nachts leven: taxichauffeurs, vampiers, ontsnapte gevangenen, huurmoordenaars. De enige uitzondering is de buschauffeur. ‘Paterson’ lijkt een grap te zijn geweest van Jarmusch: zo van ‘dit ben ik in optimistische modus en dan krijg je dus deze kwezel van een personage’.

Wifi en chardonnay

Terug naar de zombies. The Dead Don’t Die is een halfzachte horrorfilm, in die zin dat je de horror niet serieus kunt nemen, omdat de film dat zelf ook niet doet. Er zitten komisch elementen in. Zombies gorgelen niet hersenen op uit hun keel, zoals in andere zombiefilms, maar free wifi en chardonnay. De zombies staan kortom voor de moderne consument en z’n almaar groeiende honger naar spulletjes, zonder dat men zich afvraagt waar het met de wereld heen gaat.

Jarmusch is daar duidelijk over. Dat de zombies uit hun graven zijn komen kruipen is het gevolg van het boren naar olie op de poolkappen en iets met de stand van de maan en magnetische straling. De Amerikaanse overheid hoor je ondertussen op de radio verklaren dat er niks aan de hand is. Ondertussen proberen drie politie-agenten, waarvan er een gespeeld wordt door Bill Murray, de orde te handhaven. Tevergeefs. Het is alsof ze met een vlindernetje een intercontinentale raket proberen tegen te houden.

Het is allemaal best vermakelijk, om maar een dooddoener te gebruiken, maar niet meer dan dat. Verschillende verhaallijnen, zoals die van drie kinderen die zich schuilhouden voor de zombies, gaan nergens heen en lopen plotseling af.

Anti-Trumpfilm

Het lijkt soms alsof Jarmusch halverwege z’n interesse is verloren. Misschien omdat hij ontdekte dat de zombie een tamelijk luie metafoor is voor de scharrelende consument, misschien omdat hij te pessimistisch is geworden.

Jarmusch heeft The Dead Don’t Die een anti-Trumpfilm genoemd; het gevoel dat er in de VS iets verschrikkelijk misgaat, is duidelijk aanwezig in de film. Vandaar het refrein dat steeds uit de mond van Adam Drivers personage te horen is: “Dit loopt niet goed af”.

Ze is niet het cliché van een rondborstige, heupwiegende beauty. Maar wat is steractrice Isabelle Huppert wel?

Deze zomer zijn in Nederland dertig films te zien van de Franse, nu 66-jarige steractrice. Ze wist vanaf het begin wat haar te doen stond.