Recensie

Zo maak je samen muziek, niet anders

Mayke Nas Beeld Asko|Schönberg


KLASSIEK 
Nas, Stravinsky e.a.
Asko|Schönberg, Mahler Chamber Orchestra
★★★★☆

Waar voor je geld: een kaartje ZaterdagMatinee plus voorprogramma. Afgelopen weekend verscheen eerst het Asko|Schönberg op het podium in het Concertgebouw, en voor de hoofdmoot was het Mahler Chamber Orchestra ingevlogen. Waarom ook niet?

Één reden waarom niet: het Asko|Schönberg had slechts negen minuten speeltijd in een première van Mayke Nas. De voormalige Componist des Vaderlands schreef in opdracht van de Matinee 'A horseless carriage'. Tikketikketik, een ratel, een klap, een dreigende ondertoon: met de fabrieksachtige geluiden in haar nieuweling sprak Nas haar zorg uit over de toekomst van de wereld.

Nas presenteerde een fantasierijk stuk waarin van alles te beleven valt. Een ronkende motor in de verte, strijkstokken die vegen over de snaren: dirigent Pablo Heras-Casado pakte het bloedserieus aan en nodigde uit tot transparant en aanstekelijk spel. Negen waardevolle minuten, maar je had de spelers meer tijd gegund, met nog een werk erbij, nu ze toch naar de Grote Zaal waren getogen.

Het Asko|Schönberg maakte plaats voor de mahlerianen, die een heel andere klankkleur lieten horen. Hun feeëriek spel, met een dynamiek van zacht tot fluisterzacht, streelde de oren in Stravinsky's 'Pulcinella-suite'. Van gloeiende hobosolo tot lyrische vioollijn: in de huiskamerklank van dit orkest vierde de fijnproeversmuziek hoogtij.

Spanjaarden onder elkaar: Heras-Casado en zangeres Marina Heredia kwamen gearmd de artiestentrap af naar het podium, voor de gezelligheid. In Falla's 'El amor brujo' weken ze uiteen. Heredia heeft een karaktervol timbre waarmee ze de coupletten vurig voordroeg. Heras-Casado trachtte de musici mee te slepen in de passie van de soliste, maar zij won. Het orkest deed gekunsteld aan, zij naturel. Of versterking van Heredia's stem nodig was? Niet echt, het ondermijnde de puurheid van haar zo persoonlijke geluid.

In Beethovens Eerste pianoconcert kwamen Heras-Casado en Alexander Melnikov tot een bloedstollende uitvoering. Melnikov is ook fortepianist, en die tak van sport klinkt door in zijn pianistische bezigheden. Het resultaat op een moderne concertvleugel is een elegante mengeling van extreme helderheid en een warmbloedige klank.

Het is dat zijn instrument zo prominent op de voorgrond stond dat je aan een soloconcert dacht, de samenwerking met zijn partners verried een andere instelling. Melnikov dook in het orkest, was niet geconcentreerd op de toetsen maar op zijn medespelers met wie hij kleur en melodie deelde, tot op het scherp van de snede. Zo maak je samen muziek, niet anders.

Terugluisteren kan via: www.nporadio4.nl/concerten.

Muziekrecensies

Een overzicht van de nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens vindt u hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden