recensie

Zo doe je dat dus, het publiek voorbereiden op een lastiger muziekstuk

Iván Fischer leidt in het Concertgebouw het Boedapest Festival Orkest. Twee musici dansen ondertussen een fraaie tango. Beeld Ronald Knapp

Stravinsky
Boedapest Festival Orkest en Iván Fischer
Concertgebouw, Amsterdam
★★★★★

Klassieke muziek moeilijk? Stravinsky heeft ingewikkelde stukken geschreven, dus een volledig aan deze componist gewijd programma zal wel lastig in het gehoor liggen? Een concert met dirigent Iván Fischer en zijn Boedapest Festival Orkest neemt elke mogelijke twijfel weg.

Het orkest was aan het stemmen, de musici op het podium waren drukdoende hun instrumenten in gereedheid te brengen voor het eerste werk van de reeks. Toen: het stemmen ging direct over in de ‘Four Norwegian Moods’, terwijl er nog geen dirigent te bekennen was. Na enkele seconden zwaaiden de deuren open en daalde Fischer op het ritme van de muziek de artiestentrap in het Concertgebouw af.

Glimlach

Dat is nog eens een verrassende entree, de eerste glimlach van het publiek hadden de musici binnen. ‘Tango’, nog zo’n geniaal werk. De inzet had nauwelijks geklonken of uit het orkest stonden twee spelers op, zonder hun instrument. De dame en heer zetten een sensuele tango in en dansten op de maat die hun spelende collega's aangaven. Professioneel. Glimlach nummer twee.

Zo doe je dat dus, naar een lastig stuk toewerken: de ‘Psalmensymfonie’. Door de voorafgaande ‘lichtere’ muziek, met de bijbehorende functionele aanpak, stond niemand erbij stil dat dit werk geen hapklare brok is. Het resultaat was een muzikale beleving, waarbij de rillingen over de rug liepen. Met dank aan het Rias Kammerchor, dat in gelijke pas liep met het orkest: zang op het scherp van de snede, maar met een milde toets.

Innovatief koppel

Dat het orkest uit Boedapest en Fischer een bewezen Stravinsky-combinatie vormen, onderstreepte het inventieve koppel nog eens dubbel en dwars in ‘Le sacre du printemps’. Stravinsky was een gewiekst componist, Fischer en zijn equipe zijn op hun manier even geslepen en zetten een bloedstollende dollemansrit neer: een lente-offer met geschuur en gegrom onder de strijkstokken, gelardeerd met scheurend koper.

Uit de hoge hoed kwam nog een toegift, waarbij het orkest zich opstelde als koor en Stravinsky’s ‘Ave Maria' zong. De thuisblijvers - toch gekozen voor Ajax-Real Madrid? - kregen ongelijk. Het is dat recensies in deze krant maximaal vijf zwarte sterren krijgen, anders waren het er zeker zes geweest.

Een overzicht van de nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens vindt u hier.

Lees ook:

Chailly’s ‘De vuurvogel’ was dirigeerkunst op het allerhoogste niveau

Chailly komt alleen terug naar Amsterdam als hij een programma kan dirigeren met muziek die hij er nog niet eerder deed. Zo’n interessant programma kwam in de vorm van het Tweede vioolconcert van Sjostakovitsj en de complete muziek voor ‘De vuurvogel’ van Stravinsky.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden