Review

Zangdiva Christina Zavalonni flirt en provoceert haar musici

Er zijn van die concerten die je verbijsterd achterlaten. Zo ook dat van Christina Zavalonni met haar Open Quartet, donderdag in het Bosche Muziektheater.

Ik was gewaarschuwd. Want ik had weleens iets van haar gehoord en de recensies gelezen waarin de stem van deze Italiaanse zangdiva beschreven werd als 'een fascinerende en ongekend soepele kruising tussen die van Nina Hagen, Maria Callas, Lotte Lenya en Greetje Bijma'. Maar toch. Na een concert van vijf kwartier, waarin de Italiaanse alle registers opentrok, was er eventjes geen ruimte voor iets anders.

De vergelijking met de eerder genoemde zangeressen is terecht. Ook Ute Lemper zou je kunnen noemen. Met haar heeft Zavalonni gemeen dat ze allebei zowel in de 'klassieke' als 'eigentijdse' muziek actief zijn. Klassieke opera, nieuwe muziek, noch populaire muziek hebben geheimen voor hen. En meerdere componisten schreven speciaal voor hen stukken: in Zavalonni's geval deden zowel Louis Andriessen als de Engelse minimalist Gavin Bryars dat. Een verschil is er ook. De Italiaanse houdt ervan te improviseren. Het hoeft daarbij niet per se jazz te zijn, al kwamen de musici van haar Open Quartet en gasttrompettist Roy Paci wel uit die hoek.

Zavalonni improviseert om te spelen met vormen en mogelijkheden. Of ze nu een Franse chanson zingt, een stukje van Weill, een popliedje, een 'echte' standard of een traditioneel (Italiaans of Spaans) volksliedje, ieder stuk benadert ze weer open en zonder enig vooroordeel. Een melodie is er om mee te spelen, en teksten kun je je eigenmaken en interpreteren. En iemand met het unieke vocale talent van deze tengere, lange, blonde Italiaanse kan daarmee alle kanten op.

Dat deed ze in Den Bosch op overweldigende wijze. Van fluisterzacht tot galmend zaalvullend, in alle gevallen loepzuiver en ongekend wendbaar! En dat in veel stukken zonder microfoon. Ze beweegt zich als een kat over het podium, kijkt het publiek uitdagend aan en vertelt in gebrekkig Engels grappige anekdotes. Sterallures heeft ze in 't geheel niet. Ze lacht om vondsten van de musici, flirt met ze en provoceert ze. Ze heeft zichtbaar lol in wat ze doet.

Helaas zijn er weinigen die Zavalonni's kwaliteiten benaderen, laat staan evenaren. Greetje Bijma kon dat, maar de laatste tijd treedt ze (in Nederland) nog maar weinig voor het voetlicht. Ondertussen moeten we maar hopen dat Zavalonni hier vaker komt en dat haar platen hier gedistribueerd gaan worden. En dat het publiek op haar geattendeerd wordt, want de nog geen vijftig bezoekers in Den Bosch hadden dan wel de avond van hun leven, maar de zaal oogde teleurstellend leeg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden