Review

Wonderlijke films maakt Kim Ki-duk, waarin soms geen woord wordt gesproken.

Zoals 'The Isle' een eigen leven ging leiden als 'de film met de vishaakjes', zo wordt 'Bin-Jip' nu aangeduid als 'de film met de golfballetjes'. De geheimzinnige verwijzingen naar het werk van Kim Ki-duk komen niet uit de lucht vallen.

De 44-jarige scenarioschrijver en regisseur maakte in vliegende vaart een serie wonderlijke films waarmee hij zich internationaal in de kijker speelde. Vorig jaar kwam hij zelfs met twee films tegelijk: 'Samaritan Girl' en 'Bin-Jip' die respectievelijk in de prijzen vielen op de filmfestivals van Berlijn (Zilveren Beer) en Venetië (Zilveren Leeuw). Beide films verschijnen nu in de filmtheaters.

'The Isle' betekende vijf jaar geleden Kim Ki-duks doorbraak als vaandeldrager van de Zuid-Koreaanse New Wave. De film speelde zich af aan de rand van de wereld, in een bijna mythisch landschap van water en ochtendnevel, bootjes en vissers. Een droomlandschap waarin twee eenzame, door het leven getekende mensen naar elkaar toe werden gedreven. Gruwelijke taferelen met vishaakjes, die in alle lichaamsopeningen verdwenen, waren niet eenvoudig te duiden. Het had wel te maken met liefde en pijn, en een machtig soort lyriek en tragiek.

Anders dan de vishaakjes in 'The Isle' verdwijnen de golfballetjes in 'Bin-Jip' niet in lichaamsopeningen. Wel is de golfstick een instrument waarmee je pijn kunt veroorzaken, in een ferme, sierlijke beweging. 'Bin-Jip', dat letterlijk 'leeg huis'

betekent, kreeg ook de internationale titel '3-iron', een golfterm die verwijst naar de minst gebruikte golfstick.

Over lege huizen en weinig gebruikte spullen gaat 'Bin-Jip'. En natuurlijk over mensen die er evenals die lege huizen op wachten om weer bewoond te worden. Een jonge Koreaanse 'folderaar' zonder heden of verleden sluipt huizen binnen van mensen die tijdelijk afwezig zijn. Hij steelt niets, hij maakt niets kapot. Hij slaapt er alleen, en kookt er zijn potje.

Als tegenprestatie doet hij zelfs kleine klusjes in huis. Hij ruimt op, doet de was, en repareert een klok. Tot er in dit merkwaardige, rimpelloze bestaan een jonge vrouw opduikt die gevangen blijkt te zitten in een duur huis en een hels huwelijk. Tussen de jonge vrouw en de insluiper ontstaat langzaam maar zeker affectie. Schitterend is de manier waarop Kim Ki-duk dit alles verbeeldt, in heldere, hypnotiserende scènes waarin geen woord wordt gesproken.

Dat 'Bin-Jip' een dialoogloze film is, is iets wat je pas na verloop van tijd merkt. Je mist de woorden niet, omdat de opbloeiende liefde geen woorden nodig heeft, alleen blikken en gebaren en een weegschaal die op een gegeven moment op nul blijft staan, en de vederlichtheid van het bestaan aangeeft.

Het moment waarop de buitenwereld ingrijpt in de idylle komt hard aan. De verrassing die Kim Ki-duk daarna nog in petto heeft, heeft alles te maken met geestkracht.

Kim Ki-duks boeddhistisch geïnspireerde 'Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring' (2003) heeft daarbij duidelijke sporen nagelaten in 'Bin-Jip'. ,,De enige manier om in harmonie te leven, is niet door elkaar te bevechten, maar door elkaar te begrijpen'', zo klinkt het zelfs in 'Samaritan Girl', het indringende verhaal van twee kokette schoolmeisjes die op het prostitutiepad belanden, en een vader die dat ontdekt en achter 'de daders' aan gaat.

Seks en geweld spelen opnieuw een belangrijke rol, evenals liefde en eenzaamheid, schuld en boete. Kim Ki-duk die evenals Martin Scorsese ooit het priesterschap ambieerde, en zichzelf katholiek noemt, heeft daarbij het thema vergeving hoog in het vaandel staan. In zijn compromisloze, visueel verbluffende films die allemaal een eigen, ambigue wereld optrekken, banen de diepste zielenroerselen zich een weg naar buiten. Bij de thema's begrip en vergeving kun je daarna nog lang verwijlen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden