Wim Pijbes weg bij Rijksmuseum

Wim Pijbes. Beeld anp

Vol energie en bravoure bestierde hij jarenlang het Rijksmuseum, maar directeur Wim Pijbes vindt het mooi geweest. Hij stapt per 1 augustus op en gaat aan de slag bij Voorlinden, een nieuw museum voor hedendaagse kunst tussen Scheveningen en Wassenaar.

Pijbes was sinds 2008 directeur van het Rijksmuseum en gaf leiding aan de grote verbouwing en uitbreiding van het gebouw. Na de heropening in 2013 is het bezoek aan het museum verdubbeld, naar 2,4 miljoen vorig jaar.

Daarnaast speelde hij een grote rol bij de aankoop van twee huwelijksportretten van Rembrandt, die Nederland en Frankrijk samen hebben gekocht voor 160 miljoen euro. "Ik heb leiding mogen geven aan een van de mooiste musea in de wereld en heb met een fantastisch team van enthousiaste collega's het Rijksmuseum mogen openen", laat Pijbes weten in een persbericht. "Het museum is in de harten en de hoofden van het publiek en dat stemt mij tot grote dankbaarheid."

'Rustiger aan doen? Wat denk je wel!'
De overstap van Pijbes komt voor velen als een verrassing. "Ik ben heel tevreden met de bestendige koers", zei hij in december nog in een interview met Trouw. Op de vraag of het na zo'n topjaar geen tijd was om wat rustiger aan te doen, was het antwoord een ferme nee. "Rustiger aan doen? Wat denk je wel! Nee, volgend jaar willen we weer een klapper maken. Daar gaan we voor."

Museum Voorlinden, waar Pijbes vanaf 1 augustus aan de slag gaat als directeur, is nu nog in aanbouw op Landgoed Voorlinden in Wassenaar. Het museum gaat onderdak bieden aan de moderne kunstverzameling van Joop van Caldenborgh, die bestaat uit twintigste-eeuwse werken van onder meer Ai Weiwei, Damien Hirst en Anselm Kiefer.

Caldic-collectie
De verzameling van Van Caldenborgh, de Caldic-collectie, is de grootste particuliere kunstcollectie in Nederland. In 2012 besloot de toen 71-jarige Van Caldenborgh om een eigen museum op te richten voor zijn kunstwerken, om ze ook na zijn dood bij elkaar te kunnen houden.

Een jaar eerder was zijn Caldic-collectie in de Rotterdamse Kunsthal te gast geweest, een tentoonstelling die een groot succes was. "Vaak wordt er zo diepzinnig en zwaarwichtig gedaan over kunst. Exposities worden dan loodzware exercities, waarbij we ons voortdurend moeten afvragen wat de kunstenaar toch bedoeld heeft", verklaarde hij dat succes in een interview in Trouw.

Lees hier het interview met Wim Pijbes terug waarin hij terugkijkt op het Rembrandtjaar 2015: 'Vermeer toont hoe we echt zijn, Rembrandt is zoals Nederland wil zijn'.

'Typisch Pijbes'

Henk van Os, oud-directeur Rijksmuseum:
"Ik vind de stap van Wim niet zo vreemd. Aan de ene kant heb je de ambitie en de collectie van het Museum Voorlinden. Die zijn niet gering. Aan de andere kant moet je bedenken dat na enige tijd op dezelfde functie - ook die van directeur van het Rijksmuseum - dingen zich gaan herhalen. Dan raak je minder gemotiveerd. In dat geval moet je je afvragen of een museum niet beter af is met een ander die nieuw tegen de dingen aankijkt. Een van de dingen die ik van Wim bewonder is zijn adequate zelfbespiegeling."

Benno Tempel, directeur Gemeentemuseum Den Haag:
"Dit is weer zo'n typische Wim-actie. Hij doet altijd onverwachte dingen en weet daar dan ook iets van te maken. Ik snap het helemaal dat hij het als een uitdaging ziet om dit nieuwe museum goed te laten lopen. De overstap van het Rijksmuseum naar een museum voor hedendaagse kunst zal hem geen moeite kosten, omdat hij een allrounder is. Hij is de eerste directeur van het Rijksmuseum die echt alle kanten op kan, van de oude kunst naar de hedendaagse. Hij overziet het hele veld en kan alles. Het is ook heel bijzonder hoe hij Rijksmuseum na een langdurige verbouwing op de kaart heeft gezet, ook internationaal."

Ralph Keuning, directeur Museum de Fundatie in Zwolle:
"Zelfs mijn kinderen, pubers, willen naar het Rijksmuseum. Het zegt iets over Wim dat hij heeft weten over te brengen hoe belangrijk het is om daar geweest te zijn. Als directeur van het Rijksmuseum heeft hij het geweldig gedaan. Hij heeft het museum door de verbouwing weten te slepen en er een mooi, dynamisch en breed instituut van gemaakt. Het is écht het grote museum van Nederland geworden. De directeur van het Rijks is een soort van vaderfiguur in de museumwereld. Dat vaderlijke past niet bij Wim, maar hij heeft wel op een heel eigen manier invulling weten te geven aan die positie."

Martijn Sanders, voorzitter van de Vereniging Rembrandt en kunstverzamelaar:
"Mijn mond viel open toen Pijbes me vanmorgen belde om te vertellen dat hij directeur wordt van Museum Voorlinden. Het was een grote verrassing. Maar toen mijn mond weer dichtgeklapt was, dacht ik: dit past wel bij hem. Ik vind Wim een bouwer. Dit nieuwe museum voor hedendaagse kunst moet van de grond worden opgebouwd en nog helemaal een profiel krijgen. Dat is hem op het lijf geschreven. Dat ondernemende talent heeft hij ook in het Rijksmuseum laten zien."

Door: Sandra Kooke en Henny de Lange.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden