Willy Wonka bestaat en komt uit Italië

Een ei hoort erbij. Dat weten we na de paasdagen weer allemaal. Maar sommige mensen gaan met dit gegeven op de loop. Die kunnen niet meer zonder ei. De NPS-documentaire ’Een bitterzoete verleiding’ bewees dat maandag door in de wereld te duiken van het Kindersurprise-ei van de Italiaanse chocoladefabrikant Ferrero.

De in oranje-wit zilverpapier gehulde eieren kent u uit de supermarkt. Ze zijn ontzettend vies, maar bevatten wel steevast een verrassing. Je pelt het papier van het ei, gooit de chocola in de prullenbak en wat dan rest is de dooier, die bestaat uit een capsule met daarin een figuurtje. De poppetjes heten Happy Hippo’s of Dinky Dino’s en er zijn er duizenden van gemaakt. Per jaar komen er 140 verschillende figuurtjes bij.

Je hebt autootjes, scheepjes, huisjes, vliegtuigjes, dieren, viltstiften, puzzels, robotjes en smurfen. Daaronder heb je dan weer balgfiguren, steekfiguren, metalen figuren en holle figuren.

Het idee om chocolade-eieren te vullen met een verrassing is van Michel Ferrero, die van de Italiaanse gewoonte om cadeautjes in paaseieren te stoppen een doorlopende zaak maakte. Het heeft geleid tot een ware verzamelgekte. En verzamelen is kopen. Dat wist Willy Wonka al, de snoepfabriekdirecteur uit ’Sjakie en de chocoladefabriek’, die gouden wikkels in zijn repen stopte. Opmerkelijk, dat de schepping van Roald Dahl in de reportage niet één keer werd aangehaald.

Aan ’Een bitterzoete verleiding’ van filmmaakster Monique Nolte mankeerde verder helemaal niets. Bijna net zo fantastisch als het ’Ei van Ferrero’, was het idee van Nolte om van de gevolgen daarvan een film te maken. Weinig is er fascinerender dan onze verzameldrift.

,,Mensen die niet verzamelen leiden een saaier leven,” zei een Nederlandse eierzoekster en ik ging het nog geloven ook. Want aan het begin van de documentaire dacht ik nog: die mensen zijn stapelgek. Dat denk ik stiekem nog steeds, maar het mooie van zo’n documentaire is dat je het beter gaat begrijpen.

De verzamelaarster: ,,Er zijn mensen die weten dat er over een half jaar een bepaalde serie uitkomt. Dat is eigenlijk best wel geheimzinnig. Terwijl het een verrassingsei is. Dus in wezen moet je niet van tevoren weten wat er in zit.” Nee, maar zie je maar eens te beheersen, voelde ik met haar mee. Op de achtergrond zag ik vitrinekasten vol Kindersurprises.

Ook handelaars, beurzen en tentoonstellingen zagen we. De poppetjes waren zelfs in een museum voor toegepaste kunst tentoongesteld.

De Willy Wonka-doctrine wordt goed door Ferrero bewaakt. Mensen die voor de firma werken mogen niks zeggen. Toch wist Nolte een surpriseontwerper te strikken. Een nogal apart type: ,,Ik wil met die figuurtjes overbrengen dat je goed met z’n allen kunt samenleven”, zei die heel schattig over zijn vak. ,,Wat is uw droom?”, vroeg de filmmaakster even later. ,,Ach, mijn droom. Ik wou dat ik kon vliegen.” Toen begon hij bijna te huilen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden