Wie verdienen er vanavond een Oscar?

Beeld AFP

Wie verdient de Oscar voor Beste Film, voor Beste Acteur of Beste Actrice? Trouw blikt vooruit op de Oscar-uitreiking zondagnacht. Wordt dit het jaar van Netflix?

Het zou zomaar kunnen dat de betaalzender de meest prestigieuze filmprijs ter wereld krijgt, als ‘Roma’ zondagnacht de Oscar voor Beste Film wint. De zwart-witfilm van Alfonso Cuarón maakt kans op nog negen andere Oscars. Trouw blikt vooruit op de uitreiking, live te zien bij Net5 in de nacht van zondag op maandag, van 2.00 tot 6.00 uur. Een presentator is er niet, want de beoogde host Kevin Hart moest het veld ruimen vanwege zijn homofobe tweets. De band Queen komt wel, om het succes van de film ‘Bohemian Rhapsody’ te vieren.

Beste Film

Wie verdient ’m?

The Favourite

Wanneer kun je schrijven dat je favoriet ‘The Favourite’ heet? Nou, nu dus. The Favourite is een verhaal over gehijg en gefluister in de koninklijke slaapkamer aan het hof van de Britse koningin Anne anno 1705. De ene intrigant doet er alles aan om de andere intrigant eruit te werken en zo in de gratie te komen bij de koningin. Het is zowel een heerlijk venijnige hofintrige als een luchtig en speels kostuumdrama. En dat alles flikt de Griekse regisseur Yorgos Lanthimos terwijl hij, haast ongemerkt, ons beeld van de macht van vrouwen in de geschiedenis corrigeert. Want bij geschiedenis denken we toch meestal aan mannen. Het is ook nog eens een van de weinige films onder de genomineerde die echt iets met het beeld doet – wat toch de essentie van filmmaken is. 

Maar om allerlei redenen zal The Favourite niet winnen. Waarschijnlijk kiest de Academy voor de middelmaat van ‘Green Book’.

Gemiste kansen zijn er elk jaar, maar dit jaar missen er drie wel erg grote titels in de categorie Beste Film, terwijl minstens drie middelmatige films wél zijn genomineerd. Dat is ronduit pijnlijk. ‘If Beale Street Could Talk’ is een grootse film van een visionaire filmmaker, Barry Jenkins, die in een heel eigen stijl een prachtig intiem én belangrijk verhaal vertelt. Een ander stilistisch hoogtepunt is Damien Chazelle’s ‘First Man’, over Neil Armstrong als de eerste man op de maan. En dan is er Paul Schraders ‘First Reformed’, een film over een priester in gewetensnood, gespeeld door Ethan Hawke, die zonder meer tot de beste films van het afgelopen jaar behoort. Datzelfde geldt voor het Italiaanse ‘Lazzaro Felice’ in de categorie Best Foreign Language Film. Als je deze films niet selecteert, begrijp je niet wat film is. (Ronald Rovers)

Beste Actrice

Wie verdient ’m?

Melissa McCarthy

Van kleuterjuf naar Oscar-genomineerde: naast de volstrekt onervaren, maar hoogst indrukwekkende Mexicaanse hoofdrolspeelster van ‘Roma’, Yalitza Aparicio, staan vier door de wol geverfde podiumdieren die elk verdiend met een Oscar naar huis zouden gaan. Maar Melissa McCarthy verdient ’m net iets meer. Met haar perfecte timing heeft de comédienne al heel wat matige films (‘Ghostbusters’, ‘Spy’) naar een hoger niveau gehesen. In ‘Can You Ever Forgive Me?’ is ze ingebed in goed materiaal en dan nog is zij de absolute reden om de film te zien. McCarthy speelt een schrijfster zonder werk die haar vaardigheden slim inzet voor een staaltje lucratieve literaire fraude. Slechts weinig actrices kunnen zo schaamteloos en vol overgave een morsig, knorrig, misantropisch personage neerzetten dat alleen lief is voor een kat, en tegelijkertijd moeiteloos zoveel harten veroveren. (Remke de Lange)

Beste Acteur

Wie verdient ‘m? 

Willem Dafoe

Het blijft curieus, de populariteit van ‘Bohemian Rhapsody’. De film stapt met veel aplomb door het leven van Queen-zanger Freddie Mercury, dringt zijn homoseksualiteit naar de achtergrond en wijzigt het verloop der dingen. Toch zal het publiekssucces vast aan de orde komen tijdens de Oscar-­uitreiking: nieuwkomer Rami Malek gaat waarschijnlijk de Oscar voor Beste Acteur winnen. Terwijl Willem Dafoe hem toch echt verdient. Zijn gevoelige, intuïtieve spel als Vincent van Gogh in Julian Schnabels ‘At Eternity’s Gate’ behoort nu al tot de beste optredens van het jaar. Dafoe heeft er bovendien recht op, na veertig jaar in de ene na de andere moderne klassieker te hebben gestaan. Ik doe zondag een schietgebedje voor hem. En voor Ethan Hawke die – schande! – zomaar over het hoofd werd gezien voor zijn optreden als predikant op zoek naar verlossing in Paul Schraders ‘First Reformed’. (Belinda van de Graaf)

Beste Buitenlandse Film

Wie verdient ’m?

Roma

Het zou behoorlijk sensationeel zijn als ‘Roma’ gaat winnen in de categorie Beste Film én Beste Buitenlandse Film. Maar de Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarón die zijn film opnam in het Spaans en Mixteeks, heeft alle kaarten in huis voor die Oscarprimeur. Duimen dus voor Roma, de wonderschone ode aan Cuaróns kindermeisje. Een karakter dat in de meeste films op de achtergrond aanwezig is, maar hier in het volle licht staat. Het is wel de vraag

of de 7902 stemgerechtigde Academyleden het Netflix gunnen om er in Hollywood met de buit vandoor te gaan. Roma werd behalve online ook in de bioscoop uitgebracht, maar dat is voor de streamingdienst meer uitzondering dan regel. Mocht er bij de stemmers twijfel zijn, dan zou de Poolse liefdesfilm ‘Cold War’ van Pawel Pawlikowski daarvan kunnen profiteren. Ook een fonkelende zwart-witfilm. Ook een terugblik op een intieme familiegeschiedenis. Maar anders dan Cuarón is Pawlikowski een enorme dweper. (Belinda van de Graaf)

Beste Regie

Wie verdient ‘m?

Alfonso Cuarón

De regisseur is kunstenaar, ambachtsmens en manager ineen. Hij mag dan concurrentie krijgen van doorgewinterde filmmakers als Spike Lee en Yorgos Lanthimos met hun eigen herkenbare stijl, het is het filmjaar van Alfonso Cuarón. De Mexicaan die astronaut had willen worden, bouwde eerder krediet op met ‘Y tu mamá también’ en ‘Gravity’, en creëert nu met ‘Roma’ een persoonlijk, subliem vormgegeven juweel van een film. Voor een in essentie autobiografisch verhaal neemt hij het perspectief van de jonge huishoudster die destijds het leven van een middenklasse gezin in Mexico City bestierde, en bouwt in alle rust een sociaal onrustig, emotioneel stabiel universum op. Cuarón schreef het scenario, nam zelf de zwart-witcamera ter hand voor even epische als poëtische beelden, liet zijn grotendeels onervaren cast schitteren en deed de montage van een film die een klassieker belooft te worden. (Remke de Lange)

Lees ook:

Dit worden de vijf filmmomenten van 2019

Wie maken er dit voorjaar kans op een Oscar? En op welke films kunnen we ons alvast verheugen?Filmcriticus Belinda van de Graaf blikt vooruit.

De Golden Globes, of de parade van de verbaasde blikken

Het was een zondagavond vol verrassingen. Tijdens de uitreiking van de Golden Globes in Los Angeles zijn niet de favorieten van recensenten bekroond, maar namen minder bewierookte filmmakers en acteurs de gouden beeldjes in ontvangst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden