Links: regenjas van Dries Van Noten, prijs: 1345 euro. Midden: rozenprint­­-dessin van Paul Smith, prijs: 1130 euro. Rechts: trenchcoat van Daily­­ Paper, prijs: 350 euro. Beeld
Links: regenjas van Dries Van Noten, prijs: 1345 euro. Midden: rozenprint­­-dessin van Paul Smith, prijs: 1130 euro. Rechts: trenchcoat van Daily­­ Paper, prijs: 350 euro.

MooiWinterjassen

Wie redt de man uit zijn oersaaie winterjas?

Wat zijn winterjassen voor mannen toch saai! Waar zijn de vlotte, onderscheidende en interessante modellen?

Els de Baan

Een desperate man bekent dat hij uiteindelijk maar zo’n zwarte gewatteerde, net over de heupen vallende, jas met capuchon heeft gekocht. Die is wel lekker functioneel, maar past helaas in de categorie dertien-in-een-dozijn. Terwijl hij zo graag eens wat ánders had gewild. Ander model, iets met kleur misschien?

Maar bij de meeste mannen staat ‘functionaliteit’ kennelijk meestal bovenaan de wensenlijst. Die jas moet alles tegelijk zijn: warm, wind- en waterdicht en op verschillende fronten praktisch. Dus met of juist zonder capuchon, veel of weinig­­ zakken, lang of kort, er mee kunnen fietsen of vooral autorijden of wandelen en ga zo maar door. En als ie dan ook nog een tikkie anders moet zijn dan de standaard jas, nu eens niet zwart, blauw, grijs of groen, dan wordt het lastig. Vind dat maar eens in één exemplaar.

Puffer

De mannenjassenmarkt wordt al jaren beheerst door een handvol modellen. Te beginnen met de zogenaamde ‘puffer’. Hieronder vallen allerlei opgevulde Michelin-mannetjes-vormen. Ooit komen overwaaien uit de wintersport zijn die jacks en jassen natuurlijk superpraktisch. Maar het grote aanbod met slechts minieme variaties in de stiklijnen van de gewatteerde bubbels begint knap te vervelen. Want hoe onderscheidend zijn die horizontale, verticale, in vakjes verdeelde of speelse, golvende patronen nou helemaal? De rekken hangen er vol mee en afwijkende pareltjes worden goed verstopt.

Maar die zijn er wel: neem het merk Scotch & Soda. Van de 78 jassen op hun website zijn er twee (!) die zichtbaar afwijken van de standaard. Eén daarvan is het ronduit stoere, halflange ‘colourblock jack’ waarbij het lijkt of er een puffer-gilet over twee ruime jacks is aangetrokken. Hèhè, zo’n vorm van nonchalance werkt verfrissend (330 euro).

Een dergelijke gedachte van het over elkaar leggen van onderdelen sluit naadloos aan bij wat de onvolprezen Japanse designer Junya Watanabe voor deze winter brengt. Hij transplanteert Noordse truien en andere breisels op bekende jastypes en jacks. Bijzonder, warm en eyecatcher in één, maar wel in een hoger prijssegment (1150-1850 euro).

Een van de creaties van Junya Watanabe­­. Prijs: 1150-1850 euro. Beeld
Een van de creaties van Junya Watanabe­­. Prijs: 1150-1850 euro.

Trenchcoat

De traditionele trenchcoat scoort al meer dan een eeuw hoge ogen. De jas met overslag, dubbele sluiting en ceintuur­­ duikt op tijdens de Eerste Wereldoorlog rond de loopgraven. Deze zeer functionele jas, bomvol praktische details, omarmen ontwerpers en merken graag. Vaak gepresenteerd in opvallende kleuren of met hysterische­­ prints.

Het bij jongeren geliefde merk Daily Paper pakt het dit seizoen anders aan. Het in deze klassieker­­ verwerkte dessin sluit aan bij de smaak van types die van schreeuwerige luxe houden. Maar door het subtiele kleurgebruik in combinatie met het verfijnde weefsel­­ heeft de jas tegelijkertijd ook iets ingetogens. Dat is beslist knap gedaan en hiermee komen andere doelgroepen dan alleen die hippe jongens er ongetwijfeld eveneens goed mee voor de dag (350 euro).

Onderscheidende krenten

Andere gouwe-ouwen blijven ook volop in beeld zoals bomberjacks, houtje-touwtje, teddy varianten en parka’s. Maar voor dergelijke modellen moet je ook weer goed je best doen om de onderscheidende krenten eruit te vissen. Zo is er bijvoorbeeld op de Wehkamp-site tussen­­ de bijna duizend aangeboden herenjassen vrijwel niks markants te vinden. Dat geldt tevens voor de degelijke lange loden jas en de daarvan afgeleide zogenaamde ‘car coat’. Een eenvoudige lange jas met een simpel kraagje en een enkelvoudige sluiting waarmee je gemakkelijk in een auto stapt.

Dat model riekt natuurlijk een tikkie naar oubolligheid. Grappig dat ontwerpers in de wat hogere prijscategorie juist deze jas kiezen als basismodel voor een appetijtelijke regenjas. De Brit Paul Smith bewerkt dit simpele auto-model met wat hij noemt het ‘verstoorde rozenprint-dessin’. Zijn ontwerp doet denken aan een uitvergrote exotische ikat-stof (1130 euro). Het materiaal is trouwens gemaakt van gerecycled polyester.

Verbluffend geprinte variant

De Belg Dries Van Noten tovert een zelfde type basis­model om tot een verbluffend geprinte variant die volledig afwijkt van het geijkte beeld van een degelijke regenjas (1345 euro). Het oogt alsof er een ingenieuze samensmelting van verschillende weefsels en dessins heeft plaatsgevonden.

Conclusie na deze zoektocht: het vinden van een niet-doorsnee, mooie maar toch functionele en liefst ook nog betaalbare jas valt inderdaad niet mee. En een enkele jas dekt meestal niet alle gewenste functies. Koop er meerdere, indien mogelijk ook één duurdere en bedenk: de meeste modellen raken nooit uit de mode en kunnen dus jaren mee.

Lees ook:

Met dank aan de jaren tachtig: één kledingstuk, heel veel outfits

Nu minder kleding kopen het credo is, kan ‘modulaire mode’ misschien eindelijk weer doorbreken: kledingstukken die in een handomdraai een andere outfit opleveren­­. Ze hebben hun wortels in de jaren tachtig.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden