Beeld RV

Duitse dertiger Melanie Raabe levert aardige, soepel geschreven typische ‘vrouwenthriller’.

Melanie Raabe
De Waarheid
Vert. Sander Hoving Cargo; 330 blz.
€ 19,99.

Het is al een tijdje rustig op het front van de vrouwenthrillers, een grootheid als Saskia Noort heeft voorlopig het vizier gericht op een serieuze roman. De Duitse dertiger Melanie Raabe kan het gat moeiteloos vullen met haar tweede boek ‘De Waarheid’. Ook hier het beproefde recept: een jonge vrouw wordt ernstig bedreigd, heeft weinig te verwachten van de politie en zal daarom het gedoe met die enge man in haar eentje moeten afhandelen.

Raabe heeft een aardige variant, haar heldin Sarah Petersen leeft al zeven jaar in grote angst omdat haar man Philip is ontvoerd tijdens een zakenreis in Zuid-Amerika. Dan komt het verlossende bericht: Philip is gevonden en in het vliegtuig gestapt naar hun woonplaats Hamburg. Sarah spoedt zich naar het vliegveld, schudt de meegereisde diplomatieke delegatie de hand en treft achter in de rij een man die zich aan iedereen voorstelt als Philip maar die door zijn eigen vrouw in de verste verte niet wordt herkend.

Zo werkt het niet

Je zou zeggen ‘een telefoontje naar de politie en de bedrieger is ontmaskerd’ maar zo werkt het niet in dit boek. Als Sarah ermee dreigt, antwoordt de bedrieger dat ze dat maar beter niet kan doen als ze niet haar zoon en haar comfortabele leven wil verliezen. En zo blijkt ook Sarah iets te verbergen, misschien is de term ‘heldin’ wel allerminst op de Hamburgse van toepassing.

Raabe verhoogt de spanning nog eens door het verhaal van Sarah te onderbreken met korte inkijkjes in het hoofd van de ‘bedrieger’, een man met onzekerheden die van zijn kant misschien helemaal niet de engerd is waar de lezer hem eerst voor aanzag.

Er wordt wat afgedebatteerd

Op dit punt, als het ‘echtpaar’ alleen is aangekomen in eigen huis, stokt het verhaal enigszins. Er wordt wat afgedebatteerd tussen de nep-Philip en de mischien-wel-foute-Sarah, er vliegt aardig wat huisraad door de lucht en - geheel volgens het ladythrillerrecept - zowel de diplomatendelegatie als de vergeetachtige moeder van Philip kunnen vanaf afstand weinig betekenen voor Sarah. Hier nekt zich wel dat Raabe de lezer pijlsnel in de actie voerde en wat minder detail heeft voor diepgang in haar karakters.

Waar gaat dat naar toe? Kapot huisraad en hysterische discussies zijn alleen maar vergeeflijk als ze de opmaat vormen voor een goede ontknoping. Of deze soepel geschreven thriller werkelijk geslaagd is, kan daarom hier nog niet worden verklapt.

Lees hier meer boekrecensies van Trouw.