InterviewKwebbelkop

Wereldberoemd gamer Kwebbelkop (26) kan dankzij virtueel alter ego Bloo eindelijk met YouTube-pensioen

null Beeld Mark Kohn
Beeld Mark Kohn

Kwebbelkop is een ongekend populaire Nederlandse youtuber. Maar achter de schermen worstelde hij jaren met depressie en een burn-out. Hij ontwikkelde een virtuele influencer die hem kan vervangen, zodat hij eindelijk wat rust heeft.

Rufus Kain

Toen zijn vader vijf jaar geleden overleed, bleef Jordi van den Bussche iedere dag minstens één video uploaden op YouTube. “Doorwerken was voor mij een manier om ermee te dealen. Ik wilde niet de confrontatie aangaan met mijn gevoelens, dus die stopte ik weg. Dat heeft uiteindelijk natuurlijk ook geleid tot m’n burn-out.”

Wie niet van games houdt heeft waarschijnlijk nog nooit van hem gehoord. Maar Van den Bussche (1995) is al tien jaar een van de succesvolste YouTube-influencers uit Nederland. Onder de naam Kwebbelkop maakt hij filmpjes waarin hij games speelt die hij vol enthousiasme van Engelstalig commentaar voorziet.

Met 15 miljoen volgers is zijn YouTubekanaal nog groter dan NikkieTutorials, het kanaal van de wereldberoemde vlogger (en presentatrice van het Eurovisiesongfestival) Nikkie de Jager. Maar dat succes is duurbetaald. Het keiharde werken leidde tot burn-out, een depressie, en uiteindelijk een inzicht: als hij zijn mentale gezondheid wilde redden, moest hij het over een andere boeg gooien.

De influencer die niet dood kan

Begin dit jaar kondigde Kwebbelkop aan met ‘YouTube-pensioen’ te gaan, en het stokje over te dragen aan een virtuele YouTuber genaamd Bloo. “Bloo is een ‘V-Tuber’, een virtuele influencer”, legt Van den Bussche uit. “Je moet het niet als een echt persoon zien, eerder als een virtuele vriend.”

Op het eerste gezicht lijken Bloo’s filmpjes erg op die van Kwebbelkop. Groot in beeld zie je een videogame, en in een hoek van het scherm beweegt ondertussen het hoofd van de speler. Alleen ziet deze blauwharige jongen eruit als een tekenfilmpersonage.

“Iedereen kan Bloo zijn. Als jij achter de camera gaat zitten en het script voorleest, zorgt onze software ervoor dat je eruitziet en klinkt als Bloo. Dat is het punt: een influencer creëren die nooit dood kan gaan. Er zit een team van zo’n tien man achter dat de video’s bedenkt, maakt, bewerkt en online zet. Ik zit zelf niet in dat team, ik heb het opgezet en nu functioneert het zonder mij.”

Daarmee ondervangt Bloo hét grote probleem van een carrière als influencer. “Het lastige van YouTube was dat alles draaide om mij als persoon. Als ik stopte met video’s uploaden, lag mijn bedrijf stil. Niet voor niets krijgen heel veel makers op YouTube burn-outs. Tijdens de mijne begon ik te denken: zou het niet fantastisch zijn als ik mezelf kan vervangen?”

Zo word je rijk en beroemd met YouTube

Bloo is het voorlopige eindstation van een lange reis waarbij Van den Bussche heeft geleerd dingen uit handen te geven. De eerste paar jaar deed hij alles zelf. “Ik begon in 2012 omdat ik het leuk vond om videospelletjes te spelen en mensen te vermaken. Mijn moeder zei dat ik een tussenjaar mocht om het kanaal een succes te maken. Voor ik het wist had ik miljoenen abonnees en werd het winstgevend.”

Hij leerde dat je als YouTuber op twee manieren geld kan verdienen. “Je kunt je richten op je trouwste fans: als duizend superloyale kijkers maandelijks een T-shirt van 10 euro kopen heb je al een flinke geldstroom. Of je kan gaan voor massa is kassa, zo veel mogelijk mensen bereiken en verdienen aan advertenties. YouTube-advertenties leveren gemiddeld 3000 à 4000 euro per miljoen videoweergaven op.”

Kwebbelkop besloot de massa én de superfans te bedienen. “Ik leerde dat mijn fans persoonlijke dingen over me willen weten. Zij klikken veel op video’s met mijn vriendin, m’n moeder of m’n hondje. Als ik dat combineer met iets wat niet-fans ook boeiend vinden, zoals een videotour door het grote huis dat ik heb gekocht, wordt een filmpje een hit.”

Van vrolijke vlogger naar volwaardig bedrijf

Jarenlang had Van den Bussche er veel lol in, maar het was wel erg hard werken. Hij maakte dagen van zestien uur en alsnog waren zijn video’s (in het begin twee per dag) niet op het niveau van zijn rolmodellen. Zo maakte ’s werelds grootste YouTube-gamer, de Zweedse PewDiePie, net zoveel video’s maar dan een stuk professioneler. “Ik vroeg me af: hoe dóet hij het toch?”

Op een dag stuurde PewDiePie een bericht aan Kwebbelkop. “Hij wilde zaken doen, samen video’s maken, en hij nodigde me uit naar een evenement in Seattle. Na tien of elf uur vliegen zat ik tegenover mijn grote inspiratie aan de eettafel. Toen keek hij naar een andere YouTuber en vroeg-ie: ‘Dus, hoe gaat het met jouw editors?’ Toen begreep ik het: zelf delegeert hij gewoon. Daarna heb ik me verdiept in bedrijfskunde. Ik heb boeken gelezen en geoefend om van mijn kanaal een echte business te maken.”

Sindsdien is het team achter Kwebbelkop uitgegroeid tot zo’n twintig medewerkers. Hij is lang niet de enige influencer met zo’n organisatie achter zich. “De beste YouTubers bedenken tegenwoordig echt hun eigen ideeën niet meer. Ze filmen niet zelf, ze bewerken niet. Ze komen gewoon opdagen en dan zegt de regisseur: ‘Ga maar daar staan en zeg dit’.”

‘Je kunt je gevoelens niet blijven wegstoppen’

Kwebbelkops succes is een lange stijgende lijn geweest, maar Van den Bussches privéleven was ondertussen eerder een achtbaan. “Van m’n twaalfde tot m’n achttiende had ik mijn vader niet gezien. Toen ik lekker bezig was met YouTube, kreeg ik een mail van hem en was hij opeens terug in m’n leven. Maar kort daarna bleek hij ziek; hij was aan het revalideren in Amsterdam na een hersenbloeding. Het was heel mooi m’n vader weer te zien, maar helaas is hij kort daarna overleden.”

Vervolgens begroef Van den Bussche zich in zijn werk. “Ik maakte dagelijks twee filmpjes op mijn hoofdkanaal en een derde op een apart vlogkanaal. Daarnaast streamde ik ook nog eens uren per dag live video’s. Alles wat ik deed was werken en slapen. Maar je kunt je gevoelens niet blijven wegstoppen. Je moet ze een keer onder ogen komen.”

Voordat hij zich dat realiseerde, kwam de burn-out. “Nog bleef ik doorbikkelen. Dat was slecht voor mijn gezondheid, maar het voelde als een kwestie van niet opgeven. Ik begon wel voor het eerst weekenden vrij te nemen. Toen kwamen daar avonden bij en later ook vakanties. Ik stapte over op één video per dag en werkte vooruit waar nodig.”

De depressie die volgde, had niet alleen te maken met zijn vader, maar ook met zijn vriendin. “Ik had drieënhalf jaar een relatie waarin ik voor mijn gevoel mentaal misbruikt werd. Ze gaf me enorm het gevoel dat ik tekortschoot. Ik ben van nature al een onzekere jongen, dus daarmee trap je mij helemaal de grond in.”

null Beeld Mark Kohn
Beeld Mark Kohn

‘Mentale gezondheid kan zo simpel zijn’

Uiteindelijk hakte hij een knoop door: “Zo wilde ik niet meer verder. De relatie ging uit en ik ging aan m’n mentale gezondheid werken. Zo begon ik dagelijks actief op de goede dingen te focussen. Sinds een jaar heb ik een lieve vriendin, en elke avond voordat ik ga slapen heb ik het met haar over de vijf leukste dingen die er zijn gebeurd die dag. Soms denk ik: er is niks leuks gebeurd. Dan zoek ik toch verder: oké, maar wat was het ‘leukste’?

“Wat ik fascinerend vind aan mentale gezondheid, is hoe simpel het soms is. Binnen je hersenen heb je allemaal connecties. Als je veel nare dingen meemaakt, versterkt dat de negatieve connecties. Maar als je actief positiviteit oefent, sta je anders in het dagelijks leven. Zo wordt je leven veel leuker terwijl er aan de buitenkant niks verandert.”

Van den Bussche heeft geen moeite met praten over zijn gevoelsleven. “Ik ben altijd heel open geweest. Ik schaam me helemaal nergens voor, dat vinden m’n fans ook leuk. Ook over wat er is gebeurd met m’n vader heb ik destijds een video gemaakt. Ik wil mijn verhaal graag delen met de wereld. Als ik dan kom te overlijden, leven m’n video’s altijd verder. Daarbij wil ik mensen laten zien dat het prima is als je als jongen of man gevoelig bent.”

Maar zijn belangrijkste doel is zo veel mogelijk mensen blij maken. “Dat is waar ik elke dag wakker voor word. Ik wil dat de wereld als ik doodga een stukje gelukkiger is dan toen ik er kwam, dankzij mij. Dus als iemand naar een video kijkt en denkt: wauw wat leuk, ik heb gelachen, dan vind ik dat fantastisch.”

null Beeld Mark Kohn
Beeld Mark Kohn

Tijd voor nieuwe projecten

Hij is er dan ook nog niet aan toe om helemaal te stoppen met zijn YouTube-kanaal. “Voorlopig blijf ik eens in de week of in de twee weken een video maken. Maar daarnaast ben ik met andere projecten bezig. Zo maak ik zelf videogames. Ik heb een studio in Amsterdam waar we met twintig man aan een hele vette skateboard-game werken. Verder ben ik een techbedrijf begonnen dat het makkelijk maakt voor mensen om NFT’s te maken en te verkopen.”

NFT’s zijn een soort virtuele eigendomscertificaten die de laatste tijd erg populair zijn, en Van den Bussche gelooft er heilig in. Als het aan hem ligt, bezit iedereen voordat het jaar voorbij is minstens één NFT.

Intussen groeit Bloo verder. De virtuele influencer ging live in april vorig jaar en heeft inmiddels 270.000 abonnees. Met een kleine 47 miljoen videoweergaven heeft het jonge kanaal waarschijnlijk al meer dan 150.000 aan advertentie-inkomsten binnengehaald. Het komt nog niet in de buurt van de 6,6 miljard weergaven die Kwebbelkop in de loop van de jaren heeft gehad, maar Bloo heeft alle tijd van de wereld om dat te veranderen.

“Als ik 40 of 50 ben, ben ik echt geen YouTuber meer. Maar het zou zonde zijn een heel bedrijf en merk op te bouwen dat sterft als ik stop. Bloo is de onsterfelijke versie van Kwebbelkop.”

Lees ook:

Games spelen? Games kijken!

Kijken naar iemand die gamet, hoe leuk is dat? Héél leuk, vinden duizenden kinderen én volwassenen: de gamevlog is na muziek de populairste categorie op YouTube.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden