Muziekrecensie Wende Snijders

Wende viert de schoonheid van de verschillen in haar hemelse Kaleidoscoop

Wende Snijders. Beeld anp

Muziek/theater
Wende's Kaleidoscoop, 11 en 12 september, Carré, Amsterdam.
★★★★★

Als er een hemel bestaat, dan had die deze week een filiaal in Carré. Artiest/zangeres Wende Snijders zette de poort van het Amsterdamse theater wijd open voor zo’n zeventig zeer uiteenlopende performers en componeerde zo haar eigen ideale, muzikale en theatrale zomergastenavond. Een minifestival op een avond waar niets ‘mini’ aan was door de overvloed aan kleuren, klanken, sferen en genres.

Sinds twee jaar is Wende huisartiest van Carré: ze heeft er een werkruimte en het theater vroeg haar vorig jaar haar eigen ‘Kaleidoscoop’ samen te stellen, een avond vol artiesten met wie ze zou willen samenwerken. Dit jaar maakte ze een tweede, grotere versie van haar kaleidoscoop.

“Alsof je een kind vraagt om even op de Efteling te letten”, glunderde ze woensdag op het podium. Haar verfijnde en altijd naar vernieuwing snakkende smaak zorgde voor een overrompelende avond. De afwisseling was geniaal, met theatrale, subtiele en verrassende overgangen. Tegelijkertijd vertelde de nummers/acts ook een verhaal, over dat we samen moeten leven met al onze verschillen, dat we moeten ontmoeten wat we nog niet kennen en moeten houden van wat we hebben.

De blazers van Gallowstreet openden met verwachtingsvolle, licht melancholische klanken. Soul-/gospelzangeres Michelle David blies het dak eraf met haar swingende powerhouse geluid, waarna de kwetsbaarheid van Pitou, met haar akoestische gitaar en ijle stem extra teder binnenkwam. Tijdens de garagerockband 45ACIDBABIES wandelde een bijna blote man met luier, speen en zijn huid vol glitters rond, een voorproefje van de performance van House of Hopelezz – zeer diverse drags die zichzelf en spandoeken met slogans over inclusiviteit showden. Typhoon zong ‘Van de regen naar de zon’ over ­samenleven in Nederland.

Marieke Lucas Rijneveld raakte met haar poëzie, het Nederlands Kamerkoor zong ijzingwekkend mooi klassiek en bleek prachtig te mengen met moderne muziek. Multi-instrumentalist Binkbeats zorgde voor rillingen met zijn – deels elektronische – muziek tijdens projecties van foto’s van Sanne De Wilde. Gil de Grid leek zichzelf binnenste buiten te dansen, Willeke Alberti liet heel Carré meezingen met ‘Samen zijn’ en natuurlijk zong Wende zelf prachtig breekbaar en krachtig. Soms met metershoge projecties van haar zingende gezicht waarin je al haar nuances volgde, een trillend ooglid, een voorzichtige glimlach, een trekkende kaak, een kwetsbaar slikkende keel: gevoelig en puur.

Wende zorgde voor kruisbestuivingen tussen performers uit verschillende werelden en daarmee opende ze ook de harten van het publiek, dat keer op keer joelend applaudisseerde. Hopelijk is de Kaleidoscoop gefilmd, ­zodat méér dan twee keer een vol Carré een tripje naar de ­hemel kan maken.

Wende Snijders: Risico’s nemen is mij van jongs af aan geleerd

Zangeres en performer Wende maakte de voorstelling, ‘Mens’. Voor Trouw beschreef ze haar leven en werk in vijf sleutelscènes.

De Duitse Wende

Op de Berlinale beleefde de film ‘Zurich’ van Sacha Polak zijn wereldpremière. In de hoofdrol: zangeres en performer Wende Snijders. Ze werd eerst beroemd met Franse chansons, vervolgens met Engelstalige songs. Richt ze zich nu op het Duits?