Social media

Wat we van populaire influencers kunnen leren bij het maken van goede voornemens

De posts van Rianne Meijer gaan vaak over schone schijn en ongemak. Beeld Instagram
De posts van Rianne Meijer gaan vaak over schone schijn en ongemak.Beeld Instagram

Van fitness en financiën tot zelfacceptatie: het is weer tijd voor goede voornemens. Influencers kunnen je helpen je er daadwerkelijk aan te houden, maar welke dan? En wat willen ze daarvoor terug?

Rufus Kain

Kaz van der Waard staat halfnaakt naast de kerstboom. Hij draagt alleen een kerstmuts, een boxershort waar ‘Manscaped’ op staat, en een palet aan tattoos op zijn gespierde bovenlichaam. In zijn hand houdt hij een doos deodorant vast, met daarop de tekst: ‘Your balls will thank you’. Het blijkt niet om kerstballen te gaan. De Instagramfoto is promotie voor testikeldeodorant, die je via deze influencer met korting kunt kopen.

Het is een van vele producten waar Van der Waard reclame voor maakt, maar in de basis is hij online fitnesscoach. Samen met zijn vriendin staat hij klaar om Nederland te helpen met de moeder van alle voornemens.

Kaz van der Waard brengt baldeodorant aan de man. Beeld Instagram
Kaz van der Waard brengt baldeodorant aan de man.Beeld Instagram

1. Sporten met hem én haar

‘Meer sporten en bewegen’ staat jaarlijks bovenaan veel lijstjes van populairste goede voornemens. Op YouTube en Instagram buitelen de fitness-influencers over elkaar heen om je in dat voornemen te begeleiden en gemotiveerd te houden. Maar niet iedereen heeft dezelfde prioriteiten. Veel mannen willen bulkende biceps, terwijl vrouwen bovenal billen willen trainen.

‘Fitfluencers’ hebben dan ook met name volgers van hun eigen gender. Dat halveert hun potentiële doelgroep zowat – behalve als ze slim samenwerken zoals Van der Waard en zijn vriendin, Sandra Prikker. Hij is een online coach met bijna 380 duizend volgers op Instagram. Zij is een fitnessmodel en ondernemer met maar liefst 2,8 miljóen Instagramvolgers.

Op Insta delen ze foto’s van hun trainingen, hun dagelijks leven en hun kinderen Jax en Vox – want ja, ze zijn een stel. Maar wie echt goed wil zien wat het duo doet in de sportschool, kan beter op YouTube terecht. Prikker heeft onder meer een serie video’s over hoe ze ‘back in shape’ raakt na haar bevalling. Daarin vertelt ze bijvoorbeeld welke buikspieroefeningen ze wel en niet kan doen met haar diastase (dat is wanneer de buikspieren tijdens de zwangerschap uiteenwijken om ruimte te maken).

Het stel heeft ook tips voor motivatie. “Als je klaar bent met werken, ga dan gelijk naar de gym”, zegt Van der Waard. “Zodra je naar huis gaat en op de bank gaat zitten, is het echt over.” En hoewel hij Nederlands spreekt in zijn vlogs en zij Engels in de hare, passen beiden zich aan wanneer ze in elkaars video’s filmen of figureren.

Sandra Prikker deelde met haar volgers hoe ze weer fit werd na een bevalling.  Beeld Instagram
Sandra Prikker deelde met haar volgers hoe ze weer fit werd na een bevalling.Beeld Instagram

Reclame en kortingscodes

Natuurlijk heeft het duo ook wat te slijten. Naast ballendeo, maken ze bijvoorbeeld reclame voor proteïneshakes en andere voedingssuplementen. Ze laten producten zien in video’s en delen kortingscodes met hun volgers – veel influencers verdienen eraan als mensen iets kopen via hun code.

Om hun publiek niet te vervreemden, zorgen ze wel dat hun reclames geloofwaardig overkomen. Zo legt Prikker in een filmpje uit dat ze niet meer samenwerkt met Myprotein, omdat ze er geen echte connectie mee voelde. Via een vriendin vond ze de veganistische proteïneshakes van het merk Liv Body, en daar zat de klik kennelijk wél goed.

Ook hebben ze eigen producten in de aanbieding. Hij verkoopt online coachingsprogramma’s van tussen de 40 en 80 euro, en hij maakt ook deel uit van het fitnesskledingmerk Own-Wear. Maar het is Prikker die Own-Wear heeft opgericht, nadat ze het fitnesskledingmerk van haar ex-vriend – bodybuilder Tavi Castro – verliet wegens algehele ellendigheid. In een van haar vlogs doet ze een boekje open over de nare relatie met haar ex.

Daar zit misschien wel een verschilletje tussen de twee. Van der Waard wil namelijk uitsluitend ‘good vibes’ delen. “Er is een hoop narigheid is in de wereld”, zegt hij in een interview. “Ik vind dat social media gewoon een leuk ding moet zijn.”

2. Langzaam rijker worden met LangzaamRijker

Misschien hebben veel mensen aan het einde van hun geld nog een stukje jaar over. Of misschien hebben ze net te veel uitgegeven aan cadeaus voor de feestdagen. Wat ook de reden is: beter omgaan met geld is een veelvoorkomend goed voornemen. Ook aan ‘finfluencers’ is dan ook geen gebrek.

Sommige kanalen worden populair met flitsende video’s over aandelen die ‘op springen’ staan. LangzaamRijker van Tim Kraai is met tienduizend Instavolgers kleiner, maar ook interessanter. Kraai richt zich op het geleidelijk opbouwen van een aandelenportefeuille voor de lange termijn. Zijn belangrijkste doelgroep: twintigers en dertigers die door te beleggen eerder willen kunnen stoppen met werken.

“Sinds de coronacrisis zijn kanalen als het mijne veel populairder ­geworden”, zei hij in maart tegen Trouw. In een jaar was hij op YouTube van duizend naar 27 duizend volgers gegaan. Inmiddels zijn dat er 40 duizend. Een groot deel van dat publiek bestaat uit jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Bij Kraai leren zij goed onderzoek te doen voordat ze ergens in investeren en geen overhaaste beslissingen te nemen.

Tim Kraai kreeg er sinds het begin van de coronacrisis veel volgers bij. Beeld Instagram
Tim Kraai kreeg er sinds het begin van de coronacrisis veel volgers bij.Beeld Instagram

Om te beleggen, moet je natuurlijk wel wat geld apart kunnen zetten. Dus heeft Kraai op zijn kanaal een videoserie over persoonlijke financiën. Eén filmpje gaat over hoe je kunt besparen op boodschappen, een andere video gaat in op hoeveel het scheelt om een kleinere auto te nemen.

Beleggingstrainingen

Voor volgers die stap voor stap willen leren hoe je een beleggingsrekening opent en waar je allemaal rekening mee moet houden, biedt LangzaamRijker een betaalde training van 147 euro. Dat doet Kraai samen met een ander kanaal genaamd Een passief inkomen. Ook kun je via hem een gratis aandeel krijgen als je een rekening opent bij Bux.

Verder lijkt het wel mee met te vallen met de reclame op LangzaamRijker. Je weet bij influencers zelden honderd procent zeker dat ze níet gesponsord worden door een merk waar ze het op hun kanalen over hebben, maar dat is veel meer een algemeen sociale media-dilemma dan een kritiek op Kraais kanaal.

Wat vaststaat, is dat hij veel van zijn kennis gratis deelt. Wie een beetje proactief door zijn video’s grasduint, heeft de betaalde cursus eigenlijk niet meer nodig.

3. Je lichaam omarmen met Mayra Louise

Na sporten is afvallen zo ongeveer het meest voorkomende voornemen. Vaak wordt dat in één adem genoemd met goede voeding en gezond leven, maar dat is volgens sommige influencers onterecht. Door goed en gezond gelijk te stellen aan dun, praat je mensen met overgewicht volgens hen een minderwaardigheidscomplex aan. Deze influencers pleiten ervoor om alle lichamen, ongeacht vorm en omvang, als waardig te zien.

Mayra Louise de Wilde is een van de Nederlandse influencers die zich hardmaken voor body positivity. Op haar blog, op haar Insta (50 duizend volgers) en in interviews vertelt ze dat ze zich van jongs af aan schaamde voor haar overgewicht. Net als alle vrouwen die ze erover sprak, probeerde ze dat op te lossen met diëten. Twintig jaar lang voelde ze zich nooit goed genoeg.

Mayra Louise draagt body positivity uit. Beeld Instagram
Mayra Louise draagt body positivity uit.Beeld Instagram

Dat gevoel wil ze anderen graag besparen door bij te dragen aan een diverser lichaamsbeeld op (sociale) media. Op Instagram toont ze haar lichaam in weinig verhullende kleding, en zonder het slanker of strakker te laten lijken dan het is. Ze roept haar volgers geregeld op om dankbaar te zijn voor hun lichaam.

Naast waardering krijgt ze ook een hoop haat in reactie op haar foto’s, maar veel daarvan laat ze van zich afglijden. “Als iemand me ‘uitscheldt’ voor dik, denk ik: ja, dat klopt. Joe! Heel verlichtend, want het is lange tijd anders geweest”, zegt ze in een interview met Het Parool.

Reclame voor zelfliefde

De Wilde schreef een boek getiteld Op je lijf geschreven, over hoe ze leerde dat geluk niet in je kledingmaat zit. Daarin deelt ze ook haar tips voor meer zelfvertrouwen en het belang van een gezond sociale mediadieet.

Verder maakt ze net als veel influencers reclame voor producten. Afgelopen zomer deed ze mee aan de campagne #SelfLoveUprising van cosmeticabedrijf The Body Shop. In een video smeert ze wat bodybutter van het merk op haar buik en danst ze door de badkamer. ‘Wil je jezelf meer waarderen?’ verschijnt ondertussen in beeld, ‘bedank je lichaam voor wat het voor je doet, maak gebruik van dingen die je vreugde brengen.’

Als influencer moet je altijd nadenken of een product dat je aanprijst wel past bij je verhaal. Net zoals Greta Thunberg beter geen reclame kan maken voor Shell, zullen online beroemdheden niet gauw iets aanprijzen wat tegen hun (bekende) waarden indruist. Dus dat de campagne van The Body Shop in het teken van zelfliefde stond, speelt waarschijnlijk een grote rol in haar besluit.

4. Je goede voornemens relativeren met Rianne Meijer

Body positivity kan helpen de impact van een onrealistisch lichaamsbeeld te temperen. Je kunt nog een stap verder gaan en zeggen: élk beeld op sociale media dient met een korrel zout genomen te worden. Rianne Meijer (niet te verwarren met de Rianne Meijer die populair is op Twitter) behoort met anderhalf miljoen volgers tot de top van de Nederlandse Instagramwereld, en bereikte dat publiek door ideale plaatjes van zichzelf naast realistischere foto’s te tonen.

‘Technologie beangstigt me’, schrijft Meijer naast een afbeelding waar je links haar echte gezicht ziet, en rechts dezelfde foto bewerkt door een app. Het contrast is enorm: de app verandert het gezicht van de duidelijk net wakker geworden influencer in dat van een zorgvuldig opgemaakt fotomodel. Een tijdje later post ze nog zo’n plaatje met de tekst: ‘Herinnering: vergelijk je hele zelf niet met slechts een foto van iemand anders’.

Rianne Meijer Beeld Instagram
Rianne MeijerBeeld Instagram

Veel van haar andere berichten draaien om ongemak. Zo zie je haar met mooie jurken die op de volgende foto heel onprettig blijken te zitten. Of je ziet haar vol vreugde uit een luchtballon hangen, terwijl ze op de tweede foto heel onflatteus blijkt te kijken, terwijl ze haar balans probeert te houden. Of ze poseert in fitnesskleren en maakt een tweede kiekje waarop ze er normaal bij staat en er dus direct een stuk minder ‘perfect’ uitziet.

Agentschap voor influencers

Meijer onderhoudt haar online merk niet in haar uppie. Ze wordt ondersteund door influencer-agentschap Content Icons, dat in 2019 is opgericht door haar jeugdvriendin Sara Rottenberg. Andere influencers in Rottenbergs stal zijn onder meer schaatser Jutta Leerdam en twee kleinkinderen van Remco Campert, Vita en Elise Boers.

Content Icons is lang niet het enige agentschap in de branche. Er komt een hoop techniek en zakelijk vernuft kijken bij het onderhouden van populaire en lucratieve sociale mediakanalen. Op de site van Content Icons is te zien met welke merken hun influencers zoal in zee gaan. Dat varieert van Dior tot Coca-Cola en flitsbezorgservice Gorillas.

Meijer is te zien met een tas van Gucci, op een poster van Zalando en ook in een campagne van H&M. In vergelijking met haar humoristische Instagramprofiel, zijn de reclamebeelden opvallend gepolijst. Aan de andere kant is het juist haar eigen schone schijn waar ze zo vaak de draak mee steekt. Voor haar achterban vormt een glamoureuze reclame misschien wel de uitzondering die Rianne Meijers regel bevestigt.

Lees ook:

Arbeidswetgeving is niet berekend op jonge influencers

Is er met de komst van piepjonge influencers sprake van kinderarbeid? De arbeidsinspectie weet het niet en ook de Tweede Kamer heeft zich hier nog niet over uitgesproken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden