Het theaterstuk Sisters gaat over de feminiene kracht die vrouwen van verschillende generaties aan elkaar doorgeven.
Theatermaker Sheralynn Adriaansz (32) zet haar persoonlijke verhaal in om maatschappelijke kwesties aan te kaarten. Dat deed ze met veel overtuiging in Beige, de voorstelling die vorig jaar werd genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs. “Ik word gepropt in witte hokjes en gepropt in zwarte hokjes. Maar daar pas ik niet in. Ik probeer mijn zwarte kant te omarmen, maar mijn witte geschiedenis trekt me terug.”
‘Met ontwapenende zelfspot schetst zij hoe zwart-witrelaties nu een must zijn voor een beige nageslacht’, schreef Trouw.
In haar nieuwe magisch-realistische voorstelling Sisters, die Melissa Knollenburg schreef, speelt Adriaansz met twee actrices die net als zij een biculturele achtergrond hebben. Of in het geval van Adriaansz tricultureel: haar voorouders komen uit Suriname, Nederland en Tanzania.
Aan de andere kant van de oceaan
De actrices gingen met Knollenburg op zoek naar wat hun (voor)moeders aan de andere kant van de oceaan hebben achtergelaten: hun feminiene, spirituele kracht; intuïtie. Want die willen zij weer aan de volgende generatie meegeven.
Adriaansz: “Ik ging graven in mijn eigen verleden, wat moet mijn dochter die nu anderhalf is weten en voelen van mijn verleden? En we vroegen ons af: wat voor voormoeder willen wij zijn voor volgende generaties?”
In de voorstelling heeft het personage Ziva weinig herinneringen aan haar voormoeders en ze weet niet hoe ze zich tot het verleden en de toekomst moet verhouden. Dan gebeurt er iets wat ze niet kan verklaren.
Sisters is t/m 12 maart te zien in het Bellevue Lunchtheater in Amsterdam.
Lees ook:
Tintelfris en adembenemend spel op theaterfestival Over het IJ
Hoe losjes gebracht ook, veel gelaagder is ‘Beige’ van Sheralynn Adriaansz (Likeminds) in een intiem bovenzaaltje van De IJ-kantine.