TentoonstellingMode

Wat maakt de hoge hakken van Christian Louboutin zo gewild?

Beeld Suzan Hijink

Zijn schoen met de beroemde rode zolen schopte het tot de top van de modewereld. De expositie van schoenontwerper Christian Louboutin (57) in Parijs maakt duidelijk waarom zijn ontwerpen zo felbegeerd zijn.

Een geliefd verhaal in de modewereld is dat van het nagellak-incident. Op een dag in het prille begin van zijn carrière zat Christian Louboutin met zijn handen in het haar – dat hij toen nog volop bezat. Een van zijn schoenen was te gewoontjes, er miste iets. Op het moment dat hij zijn assistent haar nagels rood zag lakken, kreeg hij een ingeving. Hij pakte de nagellak en kleurde de hele zool rood. En zo werd het exemplaar, later gedragen door prinses Caroline van Monaco, Louboutin-waardig. De kersrode zool was geboren.

Mede door Lady Diana groeiden zijn red bottoms uit tot een statussymbool. Geïnspireerd door een foto waarop de prinses met een treurige blik voor zich uit staart voor de Taj Mahal maakte hij zwarte ballerina’s. Met op de punten het woord ‘Love’, om haar eraan te herinneren dat ze geliefd was. Ook de Love-schoenen zijn nu te zien op een expositie in het Palais de la Porte Dorée in Parijs, in een ruimte met meer van Louboutins creaties voor beroemdheden. Zijn liefde voor koningshuizen en beroemdheden bleek wederzijds. Sommige sterren, onder wie Kate Moss, Rihanna en Leonardo DiCaprio, hebben een complete verzameling van zijn schoenen aangelegd. 

Rechtszaken

Zijn rode zolen zijn een serieuze zaak voor Louboutin. In 2013 spande hij een rechtszaak tegen het Nederlandse Van Haren aan, omdat het bedrijf een schoen verkocht met een rood gekleurde zool. In februari 2019 won hij de zaak. Ook Yves Saint Laurent riep hij om dezelfde reden op het matje. Nee, je moet het als ontwerper niet in je hoofd halen de zolen van je schoen rood te lakken.

Het verbaast daarom niet dat de eerste ruimte van Louboutins expositie in het Parijse paleis van vloer tot plafond bekleed is met een stof die sterke associaties oproept met een rode loper. Een verwijzing naar de massa’s celebrities die met zijn schoenen op de rode loper hebben gestaan.

Waarom vallen zij voor de Louboutins, wat maakt zijn hakken zo onweerstaanbaar? Onder meer het intensieve maakproces, zo toont de expositie in een ruimte die ‘l’Atelier’ genoemd is. “Een vrouw draagt kleren, maar een schoen draagt de vrouw”, zei Louboutin eens. Het silhouet moet de vrouwelijke kracht en zelfverzekerdheid versterken, vindt hij. Dat vraagt een zeker meesterschap in het ontwerpen van de hak. En ook tijd en aandacht.

De laars genaamd Ciel et Terre Beeld Robbert-Jan Baelde

Louboutin en zijn team zetten bijna honderd stappen voordat een ontwerp een echte, verkoopbare schoen is. Een greep: juiste materialen vinden; stof vastzetten op een soort sokkel in de vorm van een voet; lijmen, nieten, naaien en de stof netjes afwerken; de naald van de hak vastspijkeren en – niet onbelangrijk – de rode zool aanhechten.

Dan is het tijd voor de details: met speciaal daarvoor ontworpen pincetten plaatsen pientere vakmensen volgens een geheime methode kristallen op de schoen. Gepamperd met sprays en andere schoenverzorging mogen de schoenen nu voorzichtig de schoenendoos in. Et voilà, een kersverse Louboutin!

Hemel en aarde

Het pronkstuk van de expositie is La Trèseau; de schatkamer. Hier zijn Louboutins meest iconische schoenen geëxposeerd als relikwieën zo heilig. Zoals het glinsterende paar dat met een transparant ogend wit kant en vlinders van swarovski kristallen de illusie geeft van het glazen muiltje dat zo van Assepoesters voet af is gegleden. Deze sprookjesachtige ruimte toont Louboutins veelzijdigheid, geïnspireerd door zoveel verschillende culturen.

Zo is er ook de kleurrijke hak die sterk doet denken aan het patroon van de traditionele Ndebele-stam in Zuid-Afrika. Of de houten hak van een sierlijke laars, die beschilderd en bewerkt is door Bhutanese koninklijke werklieden. Gestoffeerd met satijn en borduurwerk in de vorm van wolken en regenbogen. Ze heeft de naam ‘Ciel et Terre’ gekregen: hemel en aarde.

Speelsheid

Ondanks het wereldwijde succes zegt Louboutin in de documentaire ‘The World’s Most Luxurious Shoes’: “Ik denk dat wat ik doe eigenlijk vrij nutteloos is, maar ik ben er wel trots op.” En dat is wat zijn schoenen nog gewilder maakt: het karakter van de maker zelf. Speels, rebels en open-minded.

Een fetisj-hak van Louboutin, niet bedoeld om op te lopen.Beeld Robbert-Jan Baelde

Die speelsheid blijkt wel uit Louboutins fetisj-collectie, getoond in de donkerste ruimte van de expositie. Alleen te betreden als je ouder bent dan zestien jaar, daar zorgt de suppoost wel voor.

Siamese hakken voor symbiotische relaties. Pumps met hun ‘naalden’ aan de binnenkant. Allemaal even torenhoog, denk richting de 20 centimeter. Nee, op deze stiletto’s zul je niet ver komen. En dat is precies de bedoeling: de draagster wordt gedwongen om te gaan zitten of liggen. De schoen verwordt zo tot een nutteloos object, alleen te bewonderen.

Rebellie en sensualiteit

Hierin verschilt Louboutin van toonaangevende schoenontwerpers zoals Manolo Blahnik en Jimmy Choo. Zij gaan braver te werk en blijven in dezelfde soort prinsesachtige ontwerpen hangen. Louboutin daarentegen deinst nergens voor terug.

Door zijn rebellie, de sensualiteit van zijn ontwerpen en het magische maakproces vol ‘beroepsgeheimen’, krijgen zijn creaties een hoog verboden-vruchtgehalte. Met een pittig prijskaartje: 545 euro voor zijn meest simpele, zwarte pump genaamd ‘Pigalle’. Van Louboutins op maat gemaakte schoenen zal Jan Modaal alleen maar kunnen dromen: die gaan al snel richting de 30.000 euro.

L’Exhibition(iste) is te zien tot en met 26 juli in Palais de la Porte Dorée te Parijs. Vooraf kaarten kopen is aan te raden. Vanwege de uitbraak met het nieuwe coronavirus is ook deze tentoonstelling voorlopig gesloten.

Lees ook:

Alle 13 goed

De lente- en zomermode in dertien kledingstukken of accessoires

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden