RecensieJeugdliteratuur

Wat als mama depressief is?

Griet Op de Beeck schrijft geloofwaardig en invoelend over een innemende 9-jarige.

In zijn recensie van Let op mijn woorden van Griet Op de Beeck formuleerde Gerwin van der Werf de centrale vraag in haar oeuvre: hoe overleef ik mijn familie? Dat had ook de titel van haar eerste kinderboek kunnen zijn, ware het niet dat die al eens is gebruikt door Francine Oomen.

Inhoudelijk had het gepast, want ook voor de jeugd schrijft de Vlaamse bestsellerauteur over traumatische gebeurtenissen in een familie. In dit geval moet Lexi (9) leren omgaan met de depressies van haar moeder. Die steken geregeld de kop op sinds Lexi’s tweelingbroer vlak voor zijn eerste verjaardag stierf. Nu is het zo erg dat mama veel in bed ligt en nauwelijks nog eet. Gevoelige Lexi probeert haar tevergeefs op te vrolijken: ze koopt een zelfhulpboek voor mama en kookt haar lievelingseten – ‘Met liefde’, zegt ze er voor de zekerheid bij.

Het eerste deel roept kinderboeken als SMS van Tjibbe Veldkamp en Briefjes voor Pelle van Marlies Slegers in herinnering, waarin de hoofdpersonen ook te maken hebben met rouwende ouders. Maar die boeken bevatten meer ademruimte; de sfeer in dit verhaal is – versterkt door de mooie, maar melancholische illustraties – overwegend zwaar. Lexi’s dagboeklijstjes over allerhande onderwerpen verluchtigen wel enigszins, maar staan er ook wat verloren bij, omdat ze geen echte rol hebben in het verhaal.

Een huis vol asbakken en porseleinen konijntjes

Als mama zich laat opnemen, moet Lexi logeren bij tante Arizona, sterk getypeerd als een niet onaardige, maar wel naar binnen gekeerde vrouw, met een huis vol asbakken en porseleinen konijntjes. Lexi kent haar nauwelijks, maar merkt al snel dat tante óók een groot verdriet torst: ze heeft al jaren geen contact met haar volwassen zoon.

Na een trage, bedachtzame start, komt er meer vaart en spanning in het verhaal als Lexi besluit Arizona’s zoon op te sporen en ze even later het bizarre plan opvat om ook mama haar zoon terug te geven.

Op de Beeck heeft veel woorden nodig, maar schrijft geloofwaardig en invoelend over de binnenwereld van een innemende negenjarige. Ze neemt jonge lezers bovendien serieus met beeldende zinnen, rake observaties en psychologische diepgang: Lexi leert gaandeweg dat ze niet alleen maar aan ánderen hoeft te denken, maar ook aan haar eigen gevoelens. Geen lichte kost, maar uiteindelijk wel een warm verhaal met een hoopvol einde.

Griet Op de Beeck
Jij mag alles zijn
Ill. Linde Faas. Prometheus; 208 blz. € 15.