Beeld Kwennie Cheng

OverzichtBoekrecensies

Wat als je niet kunt lachen? Dit zijn de boekrecensies van deze week

Redactie Trouw

Alle boekrecensies die deze week in Tijdgeest verschenen, vindt u terug in dit overzicht.

Sarah Ruhl verkent de wereld die schuilgaat achter onze glimlach in pijnlijk en herkenbaar boek

Glimlach van Sarah Ruhl is een aangrijpend relaas over de onmisbaarheid van het vermogen om te lachen. Het boek is een rijk geschakeerde persoonlijke en cultuursociologische zoektocht naar de betekenis van dat ene, oh zo belangrijke sociale bindmiddel, schrijft Andrea Bosman, dat vele aanknopingspunten biedt voor veldwerk in de eigen huis-tuin-en keukenomgeving. Je gaat het pas zien als je het doorhebt, zo vaak duikt die glimlach op. Glimlach is zo ook een precies en gedetailleerd relaas over verlies en imperfectie en het accepteren daarvan. Lees hier de hele recensie

Uit het boek van Sarah Ruhl - Glimlach. Beeld
Uit het boek van Sarah Ruhl - Glimlach.

Onderhoudende roman over leeftijdsfraude is een potentiële cadeauhit onder verjarende vijftigplussers

Lucas Zandberg schrijft in De geschiedenis van mijn onvoorstelbare ouderdom over een vrouw die zich voordoet als haar overleden moeder om de erfbelasting te ontwijken en zo het gemakkelijke leventje te kunnen voortzetten dat ze met haar man leidt in een vervallen buitenhuis in de Provence. Moeder Hélène sterft plotseling, terwijl ze logeert bij haar dochter Renée, wat schoonzoon Célestin op het brisante idee brengt van de persoonsverwisseling. Zandberg baseerde zijn verhaal op de controverse rond Jeanne Calment, de oudste mens die ooit geleefd heeft (122 jaar), een claim die nog steeds omstreden is. Lees hier de hele recensie.

Met moderne komedie over leven en dood doet Dimitri Verhulst oude tradities herleven

Romans over het leven in het hiernamaals hebben vanzelf iets ironisch, omdat immers niemand weet hoe het er daar aan toe gaat en alle speculaties daaromtrent uit de lucht gegrepen zijn. Dimitri Verhulst doet in Hebben & Zijn dan ook geen enkele moeite om de bittere humor van de postmortale toestand te verhullen, schrijft Rob Schouten over de nieuwste roman van de Vlaamse succesauteur. Zijn moderne komedie over het leven en de dood is niet alleen maar cynisch en provocerend, maar op gezette tijden ook vervuld van een wijze opmerkzaamheid. Lees hier de hele recensie.

In aangrijpende roman stelt Miriam Toews vragen over het recht om te sterven

Elfrieda Von Riesen heeft als concertpianiste de wereld aan haar voeten liggen, ze heeft een familie die haar op handen draagt, maar ze drinkt bleekwater en snijdt haar polsen door. ‘Zwitserland’ schrijft ze op een papiertje als haar zus Yolandi haar opzoekt in het ziekenhuis. In deze aangrijpende roman beschrijft Miriam Toews de intens treurige strijd van twee zussen: ‘Zij wilde dood en ik wilde dat ze bleef leven en we waren vijanden die elkaar liefhadden’. Lees hier de hele recensie.

Natalie Haynes legt klassieke mythen langs de feministische meetlat

Het klassieke Griekenland mag dan de bakermat van de democratie zijn: voor vrouwen (en slaven) waren het barre tijden. Fatsoenlijke vrouwen hoorden binnen te blijven, onzichtbaar voor het oog van vreemde mannen, want stel je voor dat ze zwanger zouden raken van een ander. Maar al die godinnen dan? Classica Natalie Haynes neemt met humor en zelfspot een reeks klassieke werken door op wat er over vrouwen staat. Lees hier de hele recensie.

Thriller over een opstandig Frankrijk is verontrustend en loeispannend

In de vroege ochtend van 26 oktober ziet Martin Servaz, hoofdinspecteur in Toulouse, een pure vorm van het Kwaad. Althans het slachtoffer daarvan. De dode jongen, Moussa Sarr, is naakt, heeft een pijl in zijn rug, een leren masker om zijn hoofd. In Afrekening van Bernard Minier lijkt iemand voor eigen rechter te hebben gespeeld, maar wie? Lees hier de hele recensie.

In prentenboek van Oekraïens echtpaar is Oorlog een angstaanjagend personage dat de taal van bommen spreekt

De Oekraïense Andriy Lesiv en Romana Romanyshyn maakten een doordacht, bijzonder boek over de verwoestende ­impact van oorlogsgeweld en het verzet daartegen. Dankzij de ­fantasierijke personages en ­bevreemdende setting blijft het verhaal behapbaar voor jonge kinderen. Lees hier de hele recensie.

In dit verrassende prentenboek krijgt Aron een aardappel als huisdier

Over de hartenwens om een huisdier te krijgen zijn al heel wat prentenboeken gemaakt en toch lukt het de Brit Josh Lacey er een originele draai aan te geven. Om van het gezeur af te zijn, geeft de vader van Aron hem een ingepakte aardappel. Lees hier de hele recensie.