FilmrecensieDear Ex

Dear Ex, waarin de homoseksuele Jay te maken krijgt met de familie van zijn overleden lover. Beeld
Dear Ex, waarin de homoseksuele Jay te maken krijgt met de familie van zijn overleden lover.Beeld

Dear Ex
Regie: Mag Hsu en Chih-Yen Hsu.
Met Joseph Huang, Roy Chiu en Hsieh Ying-Hsuan.
★★★★

Er komen mooie dingen uit Taiwan, en ze staan gewoon op Netflix. Na de verbluffende, tragikomische familiekroniek A Sun is het in Dear Ex de beurt aan het 13-jarige jongetje Chengxi om te vertellen over zijn ontplofte familie. Dat doet het debuterende en bekroonde Taiwanese regisseursduo Mag Hsu en Chih-Yen Hsu onder meer door tekeningen van Chengxi als animaties door de film te weven, waardoor we vanzelf worden meegenomen in het hoofd van een rebels jongetje.

Chengxi’s moeder gaat als een razende tekeer als ze erachter komt dat haar man vlak voor zijn dood de verzekeringspapieren heeft gewijzigd en niet zijn zoon maar zijn mannelijke lover als begunstigde heeft aangewezen. Jay was vaders grote liefde in zijn laatste levensjaren. Een jonge, knappe toneelacteur en regisseur die een rommelig appartementje bewoont in Taipei.

Dear Ex, met de 13-jarige Chengxi die niet meer van de zijde wijkt van Jay. Beeld
Dear Ex, met de 13-jarige Chengxi die niet meer van de zijde wijkt van Jay.Beeld

Omdat zijn moeder niet meer voor rede vatbaar is en Chengxi tegelijkertijd totaal gefascineerd is door de jongeman voor wie zijn vader viel, besluit hij niet meer van Jays zijde te wijken. Chengxi trekt bij Jay in en volgt hem ook naar het theater, waardoor we een steeds scherper beeld krijgen van het karakter van Jay. De ontdekking – na allerlei tragikomische buitelingen – dat achter de ogenschijnlijk nonchalante, vrije kunstenaar een gevoelige, gebroken ziel schuilgaat, is erg ontroerend.

Het is misschien goed om hier te vermelden dat Dear Ex in 2018 werd gemaakt, kort voordat Taiwan in 2019 het eerste Aziatische land werd dat – na een lange, moeizame weg – het homohuwelijk legaliseerde.

Te zien op Netflix