Review

Warme rol voor Willeke van Ammelrooy in vreemde film ’The Lake House’

Regie: Alejandro Agresti. Met Sandra Bullock, Keanu Reeves, Christopher Plummer. In 47 bioscopen

Je hebt leuk vreemd en vervelend vreemd. ’The Lake House’ heeft een leuk vreemde premisse met een vervelend vreemde uitwerking. Een man betrekt een schitterend huis aan een meer en vindt in de brievenbus een briefje waarin een vrouw de volgende bewoner vraagt haar post door te sturen.

Via die brievenbus (zo’n Amerikaans blik met een opstaand rood vlaggetje dat aangeeft dat de post is gearriveerd) ontstaat een briefwisseling tussen de twee. Maar ze ontdekken dat ze in verschillende tijden leven: hij zit nog in 2004 terwijl zij al in 2006 verkeert. Dat is leuk vreemd. Zeker als ze elkaar via die heerlijk ouderwets trage manier van communiceren beter leren kennen.

Het lijkt sciencefiction maar die merkwaardige permanente sociale jetlag zou ook een metafoor voor lotsbestemming kunnen zijn. Mensen ontmoeten elkaar op een moment dat het niet uitkomt (de ene net getrouwd, de ander verhuisd), terwijl een relatie twee jaar eerder of later alle kans zou hebben.

Alex (Keanu Reeves) is in 2004 helemaal klaar voor de liefde, Kate (Sandra Bullock) pas twee jaar later, zoiets. Of we ’The Lake House’ nu filosofisch of paranormaal moeten opvatten is niet duidelijk maar dat maakt voor de romantiek niet veel uit. Lastiger is dat de logica dan ook maar onder het kleed wordt geveegd. Waarom legt Kate het briefje in een brievenbus van een huis waar ze nooit heeft gewoond? Hoe kan het jonge boompje dat Alex in 2004 voor Kate plant in twee jaar uitgroeien tot een grote groene schaduwmaker?

Kijk, zo wordt een film vervelend vreemd. Het zou een stuk schelen als de twee pengeliefden, vrijwel nooit samen maar door de slim vloeiende cameravoering en montage ogenschijnlijk steeds dicht bij elkaar, wat leuker waren. Reeves en Bullock, het snelle stel uit ’Speed’, worden 12 jaar later herenigd in een stroperig romantisch drama dat ze passief zwaarmoedig laat voortsjokken door hun vastgelopen levens. Wat een suffe types!

De Argentijnse filmmaker Alejandro Agresti (even te zien als metropassagier met slechte adem) maakte in Nederland films als ’Love is a Fat Woman’, ’Secret Wedding’ en de recente ’Valentín’. Met ’The Lake House’, een remake van de Zuid-Koreaanse ’Il Mare’ uit 2000, levert hij zijn eerste Amerikaanse film af. Jammer dat die zo traag en rommelig uitpakt, want juist in kleine dingen laat Agresti zien lol te hebben in zo’n Hollywood-vehikel.

De kleine warme rol van Willeke van Ammelrooy als Kate’s moeder, de keuze voor fraaie nummers van Nick Drake op de (veel te drukke) muziekscore en een hartendief van een hond die kan schaken. Die is dan weer leuk vreemd.

DIEP. De Nederlandse speelfilm ’Diep’ beleeft zijn internationale première op het Edinburgh International Film Festival. De film is gebaseerd op de roman ’Het leven bestaat niet’ van Hendrickje Spoor. Het festival is van 14 tot en met 17 augustus. Regisseur Simone van Dusseldorp - ’Diep’ is haar speelfilmdebuut - is in Edinburgh aanwezig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden