RecensieTheater

‘War of the Worlds’ is een (te) korte voorstelling over angst en smaakt naar meer

Orson Welles' War of the Worlds met William Spaaij en Gerrie van der KleiBeeld Annemieke van der Togt

Musical
Homemade Productions
War of the Worlds
★★★★

Wat gebeurt er als je in 1938 een live radioprogramma onderbreekt door nieuwsberichten over verontrustende explosies op Mars die richting aarde bewegen? Over inslagen te groot voor meteorieten, over vuur, buitenaardse wezens, zwarte rook en groene flitsen. En als er dan loeiende sirenes klinken en bominslagen en angstaanjagend gegil?

Orson Welles, de latere filmregisseur, deed het. Hij maakte het hoorspel ‘The war of the worlds’, naar het boek van H.G. Wells (1898), zó geloofwaardig dat luisteraars in paniek raakten. Schrijver/regisseur Dick van den Heuvel zag afgelopen maanden parallellen met dit verhaal en corona, fake news en complottheorieën. Hij schreef een korte, energieke voorstelling over angst als je dreigt kwijt te raken wat je kent, en daarmee zet hij het publiek aan het denken. 

Met Rita Hayworth (Gerrie van der Klei) als verteller, zien we de aanloop naar én de opnames van de beroemde radio-uitzending. Ondertussen leren we Welles en zijn omstanders kennen en daarmee ieders overtuigingen en twijfels. Dat levert interessante gedachtes op, ook doordat de uitzending vlak voor de Tweede Wereldoorlog speelt.

Welles (gespeeld door William Spaaij of René van Kooten) wil mensen wakker schudden. Hij stelt dat we zó bezig zijn met onze eigen angsten dat we het echte gevaar – dictators – niet zien. 

Het gaat ook over nu

Door een simpele zin als: ‘Is leven op Mars een hoax uit China?’ voel je dat het ook over nu gaat. Wie moet je geloven? Wat is het échte gevaar? Worden we gemanipuleerd? Zijn we bang voor marsmannetjes – lees: het coronavirus? Of hebben we vooral angst voor de angst? En daarbij: wat is de kracht van illusie en kunst? Hoe ver mag kunst gaan om te ontregelen? 

Van den Heuvels noodzaak om dit onderwerp aan te snijden is continu voelbaar, maar drammerig wordt het niet. Dat er tussendoor relatief rustige jazzy nummers klinken die de acteurs met fijne stemmen zingen, helpt daarbij, ze geven lucht en schetsen de jaren-dertigsfeer.

Voor de goede intentie en het fascinerende thema verdient de voorstelling haar vier sterren. Toch blijft het onbevredigend dat ze slechts een uur duurt, zodat de voorstelling, vanwege corona-maatregelen met minder publiek, twee maal per avond kan worden gespeeld. Begrijpelijk, maar wel jammer. Verdere uitwerkingen van de thema’s en meer ontwikkelingen tussen personages zouden fijn geweest zijn.

De voorstelling smaakt naar meer en dat is ook een compliment.

Tournee tot en met 20 december 2020. waroftheworlds.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden