Sociale media5 vragen

Waarom is de app Clubhouse ineens zo populair? En hoe zit het met de privacy?

null Beeld Reuters
Beeld Reuters

Ineens kun je er niet omheen: Clubhouse is hét sociale medium van dit moment. Waarom? Wat is het? En zit er een addertje onder het gras?

Elon Musk. Kanye West. Oprah Winfrey. Die namen staan de laatste tijd in de openings­zinnen van menig krantenartikel. Zij zijn namelijk actief op hét sociale medium van dit moment: Clubhouse.

 Vóór februari hadden de meeste Nederlanders nog nooit van Clubhouse gehoord. Maar binnen een paar weken is het uitgegroeid tot ’s lands populairste nieuwe iPhone-app.

Door de snelle groei, de beroemdheden en een zweem van exclusiviteit heeft de app wat weg van een vluchtige ­hype. Is dat terecht, of schuilt er meer achter? O ja, en wat ís het eigenlijk?

Wat is (er leuk aan) ­Clubhouse?

Waar Twitter vooral draait om tekst, Instagram om foto’s en TikTok om video’s, staat Clubhouse geheel in het teken van audio. Je kunt er groepsgesprekken voeren (denk: Zoom zonder beeld), die plaatsvinden in ‘kamers’. Net als Facebookgroepen zijn sommige kamers besloten en andere vrij toegankelijk.

Gespreksonderwerpen variëren van voetbal tot beleggen tot muziek. Er wordt ook flink genetwerkt. Zo werd de jonge zangeres Roxy Dekker vanuit het niets een bekende naam in de muziekwereld, ­nadat ze op Clubhouse had gezongen voor een paar mensen uit de industrie.

Ook politiek is populair op de app. Lijsttrekkers Sigrid Kaag en Jesse Klaver zijn er actief, en zelfs een nepprofiel van Mark Rutte heeft er al ­negenduizend volgers.

Waarom heeft iedereen het er ineens over?

Hoewel Clubhouse door alle plotselinge aandacht een hype lijkt, sprak The New York ­Times al in mei 2020 van ‘the hot new thing’ in Silicon Valley’, toen de app een maand oud was.

Maar waar Clubhouse toen zo’n 1500 gebruikers telde, is het aantal recentelijk explosief gestegen naar een paar miljoen. Het succes komt deels door beroemdheden. Zo schoot het aantal downloads van de app omhoog nadat Tes­labaas Musk er eind januari een gesprek organiseerde.

Een tweede verklaring is dat Clubhouse zorgt voor ­verrassende en informele gesprekken in een tijd waar sociale interactie zeer beperkt is. Sommige kamers doen denken aan een panelgesprek op een conferentie, andere aan een avondje in de kroeg.

Hoe kom je erop?

Daar komt bij dat het een exclusieve club is. Je kunt Clubhouse pas gebruiken wanneer een van de huidige gebruikers je uitnodigt. Vervolgens krijg je slechts twee uitnodigingen om weg te geven.

Hierdoor voelt het al gauw als een privilege om mee te doen. Er zijn ook al uitnodigingen tegen betaling verschenen op online-marktplaatsen.

Wat heeft China ermee te maken?

Eerder deze maand bood Clubhouse eventjes een platform voor kritische discussies in China, waar het internet normaal streng gereguleerd is. Maar na een aantal gesprekken, onder andere over de onderdrukking van Oeigoeren, besloot de Chinese overheid de app te blokkeren.

Er is nog een link met China: Clubhouse is ontwikkeld met software van het Chinese bedrijf Agora. En daar zit gelijk een van de risico’s van het medium.

Is een privacyschandaal in de maak?

Het lijkt een standaard inwijdingsritueel voor sociale media: eerst zijn ze hip, dan volgt de vraag of het een hype is, en even later wordt aan de bel ­getrokken omdat ze data doorsluizen.

Volgens de Duitse consumentenbond overtreedt Clubhouse de Europese privacywet. Wanneer een gebruiker iemand uitnodigt, verzamelt het bedrijf gegevens van diens hele contactenlijst. Die gegevens kunnen volgens de voorwaarden met andere bedrijven worden gedeeld, ook al hebben de contacten in die lijsten nooit met de voorwaarden ingestemd.

Daar komt nog bij dat sommige gebruikersdata bij Agora’s servers in China belanden. Het Amerikaanse Stanford Internet Observatory vreest daarom dat de Chinese overheid meekijkt. Clubhouse heeft al beloofd de privacy van gebruikers beter te beschermen. Maar als Facebook en TikTok ons iets hebben geleerd, is het dat gratis sociale media altijd een prijs hebben. En die prijs is onze data.

Lees ook:

Handel in contacten raakt iedereen

Er is een hele industrie opgetuigd rond de verkoop van telefoonnummers en e-mailadressen. De Europese privacywet blijkt hier maar beperkt tegen te beschermen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden