Review

Vrouwenhandel zwaar thema voor snel vermaak

Regie: Pierre Morel. Met: Liam Neeson, Famke Janssen. In 35 bioscopen.

Als de 17-jarige Kim haar vader vraagt of ze met een vriendin naar Parijs mag, begint pa Bryan (Liam Neeson) moeilijk te kijken. Europa, dat is zogevaarlijk. Huh? Bryan heeft CIA-ervaring en dat schijnt een mens toch een aparte kijk op de wereld te geven. Voordat iemand ’Eiffeltoren’ kan zeggen krijgt hij nog gelijk ook. De twee zonnige Californische meiden lopen in de val van een Albanese vrouwenhandelbende.

Dan komt die CIA-ervaring goed van pas. Bryan reist naar Parijs en geeft de Albanezen van jetje. Dat is de simpele opzet van deze Franse hak-en-beuk-film, mede geschreven en geproduceerd door genrekenner Luc Besson, geregisseerd door voormalig cameraman Pierre Morel (’Banlieu 13’, ook al stevige actie).

Met tempo en achtervolgingsscènes zit het dus wel goed: het is lekker kijken naar de chaos die onze urban cowboy op een bouwterrein aanricht en de achtervolging die hij langs de Seine inzet om een boot in te halen. Maar humor ontbreekt. Nu valt er weinig te lachen om vrouwenhandel, maar misschien is dat thema gewoon veel te zwaar voor een film die weinig meer ambieert dan snel vermaak. De gewelddadigheid waarin de vader ontsteekt om de onschuld – zelfs letterlijk maagdelijkheid – van zijn dochter te beschermen, krijgt zelfs iets ranzigs, zeker wanneer je beseft dat aan het eind slechts één van al die meisjes zal zijn gered.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden