Vroeger is verboden

(Trouw) Beeld
(Trouw)

Over het verdronken eiland Atlantis zijn al vele films gemaakt, maar het zal er niet vaak zo hebben uitgezien als in de film van Digna Sinke: platte polder met een kaarsrechte weg die naar een eenzaam gelegen huis leidt. Hollands Atlantis: grijze lucht, wind, wat knoestige bomen, en een eindeloos plat groen land.

Jann Ruyters

In de film van Digna Sinke is niet een zondvloed of een aardbeving, maar de mens verantwoordelijk voor de ondergang van het aardse paradijs Atlantis. In onze nabije toekomst is chaos uit de samenleving gebannen. De mens brengt zijn strak geordende dagen door in strak geordende hoogbouw. Her en der hangen spandoeken met oppeppende teksten zoals ’kracht en vooruitgang’. Er worden op school schier onbegrijpelijke economische systemen uitgelegd, maar aan geschiedenis doet men niet. Vroeger is verboden; te veel malheur. ’Optimisme is een morele plicht’.


Geleverd door Filmtrailer.com ]]>

Zoekende Xenia (debutante Pitou Nicolaes) ontvlucht die perfectie in haar dromen, maar ook overdag verzet ze zich: ze probeert verboden routes uit op weg naar school. Tijdens een van die fietstochten krijgt ze van een oudere heer (Cas Enkelaar) een brief die ze moet bezorgen bij een oude dame op het eiland. Verboden gebied, maar ze gaat toch. Ze vindt er de vlakke polder met de kaarsrechte weg die leidt naar het huis van Agnes, een vrouw vol van diepere inzichten over het leven (’hoe kan tijd nou snel gaan’) in een huis waar nog wel zacht zonlicht door de ramen valt.

Sinke maakte haar laatste speelfilm ’Belle van Zuylen’ in 1993, maar in het filosofische volwassenwordingsdrama ’Atlantis’ borduurt ze eerder voort op haar bekroonde documentaire ’Tiengemeten’. De beheersing van het landschap heeft in ’Atlantis’ big brother-achtige trekjes. Jammer alleen dat de acteurs ook zo door de toekomstige monotonie bevangen schijnen. Zelfs Cas Enklaar brengt nog geen leven in de film. Wel bevat ’Atlantis’ een paar mooie, symbolische scènes. Zoals de routine van de ouders die, stiekem nagekeken door hun dochter, iedere ochtend op hetzelfde punt uiteen gaan en ieder de andere kant op lopen. Het moderne leven in T-splitsing.

In Atlantis ontvlucht Xenia (Pitou Nicolaes) de perfectie. Ze belandt daarbij in verboden gebied. (Trouw) Beeld
In Atlantis ontvlucht Xenia (Pitou Nicolaes) de perfectie. Ze belandt daarbij in verboden gebied. (Trouw)

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden