Recensie

Vroege Stravinsky van Chailly is messcherp

Riccardo Chailly op het Lucerne Festival.Beeld Hollandse Hoogte

Klassiek
Riccardo Chailly
Stravinsky opp. 2, 3, 4, 5 (Decca)
★★★★☆

Vorig jaar volgde Riccardo Chailly Claudio Abbado op als artistiek leider van het Lucerne Festival en werd daarmee automatisch chef-dirigent van het Lucerne Festival Orchestra. De musici van dit keurtroepen-orkest komen elke zomer samen in het luxueuze Luzern en zijn gerekruteerd uit de beste Europese orkesten. 

Het staat de chef-dirigent vrij om nieuw personeel aan te nemen, en dat deed Chailly. Er spelen nu aardig wat mensen uit het Filharmonisch Orkest van de Scala in Luzern mee, de andere vaste stek van Chailly.

Het kwam Chailly op kritiek te staan, vooral uit Leipzig. Hij zou de musici van het Gewandhausorchester, een van de vaste leveranciers van het Lucerne Festival Orchestra, bewust hebben gepasseerd. Het maakte dat het vertrek van Chailly in Leipzig minder feestelijk verliep dan gedacht.

In Luzern begon Chailly in 2016 waar Abbado gebleven was. En dat was de enige Mahler-symfonie die Abbado daar niet gedaan had: de Achtste. Goed ontvangen door de internationale pers. Mahler was natuurlijk altijd al een kolfje naar Chailly's hand. Maar in Luzern was het na deze Achtste tijd om de bakens te verzetten. Chailly koos voor die andere componist met wie hij zo'n uitzonderlijk geslaagde verhouding heeft: Stravinsky.

Beeld TRBEELD

Er werd een schitterend programma samengesteld waarin diens vroege opusnummers 2, 3, 4 en 5 werden gekoppeld aan 'Le sacre du printemps'. Stravinsky hield zo rond 1910 op met het nummeren van zijn composities, maar dat kluitje opusnummers daarvóór geeft wel een mooie opmaat naar die allesveranderende 'Sacre' uit 1913. 

Dodenzang

Mooi was dat Chailly het opus 5 kon toevoegen, want deze 'Chant funèbre' was al ruim een eeuw verdwenen. Stravinsky dacht dat het werk in de revolutiejaren verloren was gegaan. Maar twee jaar geleden vond men bij een renovatie van het Conservatorium in Sint-Petersburg de orkestpartijen. In december 2016 klonk het onder leiding van Valery Gergjev weer voor het eerst in die stad.

En nu is er dan de allereerste opname van dit tien minuten durende eerbetoon uit 1908 aan Stravinsky's leraar Rimski-Korsakov, die dat jaar gestorven was. Deze 'dodenzang' is meer dan zomaar een curiositeit. Hij sprankelt in de orkestratie (dé grote gave van Rimski) en heeft interessante melodieën. Een volwaardige compositie die prachtig past in de werken die er vlak vóór werden geschreven. Dat zijn 'Feu d'artifice' (opus 4), 'Scherzo fantastique' (opus 3) en 'Le Faune et la Bergère' (opus 2). Chailly laat ze in deze, omgekeerde volgorde spelen.

Een fascinerende cd met muziek op het scherp van de snede uitgevoerd door het geweldige orkest. Dat Chailly een goeie 'Sacre' in de vingers had, wisten we nog uit zijn tijd in Amsterdam. De beruchte, hoge fagotsolo aan het begin wordt hier heel sensueel (en langzaam) uitgevoerd. Die vormt een perfecte opmaat voor een ritmische, messcherpe en zeer overtuigende interpretatie.

Lees meer muziekrecensies in ons dossier

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden